03 March, 2009

Menjelang Kursus ESQ

Semalam jumpa teman dan aku beritahu aku akan hadir ke kursus ESQ selama 3 hari. Dia beria mengatakan aku harus bersyukur kerana terpilih diantara yang ada. Ya aku memang bersyukur tapi aku masih tidak dapat membayangkan bagaimana kursus berlangsung sehingga kawan-kawan lain menggalakkan aku untuk mengikutinya.

Pagi tadi juga masa sarapan dengan Eva, dia beritahu bagaimana staf di sebuah syarikat penerbitan popular di Shah Alam menunjukkan perubahan yang positif setelah dihantar oleh majikan mereka. Khabarnya setiap kali diadakan seramai 50 staf akan dihantar dan kos untuk seorang pula mencapai RM1380.00!

Aku sendiri terperanjat dengan kos itu. Sehingga aku tertanya bagus sangatkah kursus itu sehingga gara-garanya ramai yang berubah ke arah posotif. Yang tak sembahyang dah rajin menjengah surau dan yang tak menutup aurat sudah malu-malu pada diri sendiri.

Orang paling atas di syarikat itu juga pernah menghadirinya. Majikan tersebut bukan sahaja menghantar pekerja Islam malah penganut agama lain juga mengikutinya dan setelah mengikutinya mereka sangat berterima kasih kerana menghantar mereka ke kursus itu. Kursus ini dikatakan pendekatannya bukan hanya sesuai untuk Islam malah semua agama dan kursus ini khabarnya diasaskan dari negara jiran.

Kita sama-sama nantikan di blog ini laporan saya apabila mengikuti kursus itu nanti mulai 6 -8 Mac 2008 ini di Matrade.

Saya sempat meninjau ke laman sesawangnya dan melihat Datuk Sharifah Aini pernah mengikuti kursus ini. Pun begitu saya masih belum memahaminya.

1 comment:

Anuar Manshor said...

Dalam surat pembaca di akhbar semalam meminta KDN memantau aktiviti program ESQ ini. Entahlah...