06 December, 2008

Tanah Runtuh Di Bukit Antarabangsa


Gambar sebelah krew TV3 bersama Puspawati Ramlu tiba untuk membuat liputan

Seawal jam 7 pagi aku telah menerima panggilan telefon dari rakan sekerja (Avevah) mengatakan ada kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa ataupun di Ukay Perdana. diapun tidak pasti. Mungkin dia sengaja tidak pasti kerana dia yang tinggal di Bukit Antarabangsa jadi kerisauan itu biarlah menjalar kepada penghuni Ukay Perdana pula (Heh.. jangan marah).

Maka akulah pula kena usahakan sendiri di mana kejadian itu berlaku. Jam 8.30 pagi rakan ku pula menelefon mengatakan nasibnya agak baik kerana dia tinggal di Sinaran Ukay. Dia telah bertolak pulang ke kampung semalam. Jika tidak diapun akan terperangkap di dalam kejadian tanah runtuh itu.

Aku sempat meninjau ke tempat kejadian itu walaupun aku sebenarnya harus bersiap sedia menyiapkan diri untuk pulang ke kampung bersama adindaku dari Bangi. Tetapi memikirkan berita ini lebih sensasi dan menarik perhatian aku luangkan juga masa.

Jalan masuk kiri dan kanan termasuk di perkarangan rumah Dato' Siti Nurhaliza telah penuh. Kejadian tanah runtuh yang di laporkan di TV3 memberitahu melibatkan kawasan Taman Bukit Mewah dan Taman Bukit Utama. Difahamkan 10,000 penduduk terperangkap kerana ia melibatkan laluan utama ke situ. Ia juga melibatkan 2 kematian.

Menurut penduduk di situ sebanyak 7 buah rumah yang terlibat. Sewaktu dilokasi kelihatan anggota Bomba, Polis, Ambulan, Pasukan sukarelawan, Pasukan Pertahanan awam berada di situ. Kenderaan berat seperti jenangkut dan jentolak yang hendak masuk ke situ mengalami kesukaran kerana keadaan jalan yang sempit. Orang ramai juga dihalang dari memasuki kawasan kejadian. Aku lihat beberapa kelompok mungkin penduduk di kawasan itu membentangkan surat khabar dan duduk menunggu dengan penuh sabar mungkin untuk masuk ke situ.

Di harapkan mereka yang berada di situ dapat melakukan kerja-kerja menyelamat dengan jayanya agar keperitan dan penderitaan mangsa dapat diselesaikan secepat mungkin menjelang Aidiladha.

2 comments:

Unknown said...

Gud Info!

www.fiq-life.blogspot.com

Anonymous said...

even i yang tinggal kat jalan wangsa 5A pun seram nak lepak rumah lately....malang tak berbau kan...

~marilyn elias~