23 June, 2009

Influenza A H1N1

Tidak sengaja nak beli surat khabar hari ini. Melangkah ke kaunter Esso pandangan mata aku bagai ditarik-tarik dengan tajuk akhbar Kosmo-Sekolah kedua ditutup-Lapan lagi mangsa baru-Jumlah kes meningkat kepada 58. Wabak Makin Buruk. Begitulah kehendakNya dengan virus yang sehingga kini belum ditemui penawarnya dan membimbangkan seluruh dunia.

Sehingga semalam kadar kes di Malaysia masih rendah di rantau ini tetapi ia akan merebak secepat kilat jika tidak di kawal. Jangkitan H1N1 kini telah memasuk fasa penyebaran domestik melalui jangkitan setelah fasa pertama jangkitan dari luar negeri gagal dielakkan.

Rasanya pada peringkat ini kerajaan harus lebih agresif mengadakan kempen dan kesedaran kepada rakyat. Contohnya mengedarkan bahaya dan betapa mudahnya H1N1 berjangkit serta kaedah menghindarkannya. Penerangan seperti brosur atau mini poster tidak perlu yang dicetak dengan sempurna kerana ia akan melibatkan kos yang tinggi, apatah lagi keadaan ekonomi sekarang. Memadai dengan cetakan fotokopi. Asalkan maklumatnya sampai.

Kita bakal menghadapi keadaan yang lebih runcing lagi apabila lebih banyak sekolah ditutup. Anda boleh memahami apa itu Influenza A H1N1 dengan banyak sekali penemuan saya yang ditulis dalam bahasa Indonesia ini dan juga di blog ini. Mengapa kita harus menukarkan penggunaan istilah penyakit ini kepada yang lebih saintifik dengan nama yang lebih sukar. Dan kesukaran itu lebih senang untuk kita melupakan dari mana asal usulnya penyakit itu. Bukankah lebih mudah kita panggil ia sebagai selsema Babi sahaja? Dan kita sememangnya lebih suka kepada perkara-perkara yang melupakan asal usul kita. Bila dah ada orang bising barulah kita terngadah.
Jengahlah juga blog rakan saya tentang ini. Jefbuj.

No comments: