24 June, 2009

Menjejak Soliloquy IV

Saat mempersembahkan Soliloquy telahpun tiba selasa 2 Jun. Dato' minta aku datang ke rumah jam 10.00 pagi di Taman United, Jalan Bla bla bla. Debaran yang aku rasakan menjelang penyerahan itu adalah debaran yang sangat panjang harus dilalui. Suka, bosan dan debar bercampur-campur.

Untuk apa didebarkanpun aku tak tahu. Itulah manusia kadang-kadang sukar memahami apa yang terjadi pada dirinya sendiri. Tetapi mereka selalu menyatakan hanya mereka yang faham tentang diri mereka. Itu tersenyum tertawakan diri sendiri!

Prosedur keluar harus dipatuhi. Aku terpaksa mengisi borang keluar dan di situ terpaksa mengadap bos dahulu. Sebelum terperangkap di jalanan aku terperangkap di biliknya dahulu kerana ada beberapa pertanyaan yang harus dijawab berkaitan tugas yang tiada kaitanpun di saat-saat getir dan aku kehilangan 15 minit di situ.

Perjalanan terasa amat panjang. Ada-ada sahaja kelemahan teknikal di sepanjang perjalanan itu. Membontoti bas, mengikut pemandu yang membawa kenderaan seperti tiada tujuannya di jalan raya dan akhirnya aku terperangkap dalam kekalutan derasnya pembangunan di Kuala Lumpur.
Mindaku merakamkan pelan Jalan Kelang Lama pada tahun 1980-1990an bukan tahun pelan Jalan Kelang Lama di zaman Milineium. Aku ketinggalan 10 tahun ke belakang kerana kotak fikiranku tidak merakamkan perubahan terkini di situ. Aku mundar-mandir mencari arah untuk masuk ke Jalan Kelang Lama di Brickfield.

Ah alangkah bodohnya aku. Tetapi pencarian selama hampir 20 minit itu berjaya juga dan aku menghantar SMS kepada Dato' mengatakan aku mungkin lewat sampai kerana masih di jalanan. Dato' membalas di setia menunggu. Aku lega.

Kekalutan datang lagi bila Jalan Kelang Lama betul-betul sudah berubah dari masa silamnya. Kiri kanan jalannya amat berbeza sekali. Cuma bentuk, kelok jalannya sahaja yang masih ada sedikit. Tiba-tiba seperti ada satu kuasa yang memusingkan stereng keretaku ke kiri dan aku tiba di suatu tempat yang dinamakan Taman Desa! Apa ini? Kata hatiku. Begitulah kita kadang-kadang ada pada waktu-waktunya kita akan di dorong oleh perasaan atau kuasa yang mengarahkan kita secara tiba-tiba.

Oh seperti biasa dengan tempat ini suatu waktu dahulu. Aku pernah sampai di sini melalui BBT (Biro Buku Teks) ketika membantu mereka membuat pemeriksaan premis untuk penerbit-penerbit yang ingin mendapatkan kontrak mencetak buku teks. Tapi aku tak lagi bersama BBT selepas itu selepas beberapa hal yang sangat sulit kunyatakan di sini.

Kelihatan seorang jaga di luar sebuah premis yang tertulis Berita Publishing. Mungkin aku boleh tanya pada dia. Bila aku dekati rupanya dia seorang Myanmar atau mungkin Bangla. Ah kacau. Dia sendiri pasti tidak tahu di mana dia berada. Bagaimana pula kalau aku mahu meminta panduan darinya?

Lebih baik aku mendapatkan rakyat tempatan sendiri tentu mereka lebih tahu. Seorang wanita India meladeni pertanyaanku jelas penerangannya tetapi dia sendiripun tak pasti apa yang aku mahu. Tapi nasibku baik seorang lelaki menyapaku di situ. "Che Lah apa khabar nak ke mana?"
Aku Menoleh...

No comments: