22 June, 2009

Menuju Sri Pena I


Penantian sesuatu yang membosankan tetapi masih ada yang
seronok dan boleh tersenyum dalam penantian itu

Pagi 18 Jun sebahagian warga ITNM berkumpul di perkarangan Wisma ITNM. Sebuah bas telahpun bersedia menunggu di awal pagi itu. Sebahagian yang ada sudah menunggu dengan membawa beg besar, mungkin pakaian untuk tinggal 3 hari.

Yang berkeluarga terpaksalah tinggalkan keluarga dan aku terpaksa meninggalkan bonda yang sudah uzur benar keadaannya dan itu adalah satu pengorbanan kepada kewajiban yang telah diamanahkan.

Sewaktu memberitahu bonda yang sudah kurang pendengarannya dan aku terpaksa bisikkan keperluan itu beberapa kali kepadanya. Dia memandang berat kepadaku seperti tidak mahu aku meninggalkannya. Akhirnya bonda bersetuju untuk ke rumah adik di Seremban. Walaupun keperluannya cuma untuk 3 hari tetapi bonda tahu dia terpaksa berada di sana untuk seminggu kerana tidak bisa bagiku ke sana di hari bekerja. Bonda bisik kepadaku jangan lupa jemputnya bila tamat kem itu nanti dan aku mengangguk sambil mencium pipi dan dahinya.

Jam 8.00 pagi tiba-tiba kulihat semua bergegas menaiki bas. Man dah panggil rupanya patutlah semuanya meluru ke dalam perut bas! Aku cuma mengalas perutku dengan cekodok pisang dan karipap Kak Sal sahaja. Perjalanan sedikit membosankan kerana perjalanan ke Port Dickson bukanlah asing bagi aku. Barangkali pejam matapun aku masih boleh melihat keadaan sekelilingnya.Man menghitung-hitung mereka yang ada dan aku meladeni fikiranku sendirian.

Sesuatu yang seronok dalam bas itu bila aku dapat melihat wajah-wajah teman-teman sepejabat wanita yang dinaikkan taraf untuk kem itu. Manis-manis sebelumnya dan bertambah manis lagi kali ini. Mereka akan manis untuk 3 hari yang akan datang.

No comments: