13 June, 2009

Kanvas Kehidupan - Kecut Perut Mereka

Kiah dah lama tak buat rawatan muka. Kiah terperasan wajahnya makin banyak dikunjungi kedut. Keringnya pun sudah melarat-larat. Tapi itu cuma perasaan Kiah sahaja. Kawan-kawannya tidak pernah komen apapun. Atau mereka sedar tapi sengaja biarkan agar Kiah kelihatan hodoh dan semakin hodoh.

Lalu Kiah bercadang-cadang mengunjungi teman lamanya yang mempunyai salun rambut dan membuat rawatan muka dan juga make up. Petang itu Kiah melenggang maut berjalan masuk ke dalam salun tiba-tiba dia terhenti di pintu kedai dan cuba menolak pintu yang baru dipasang alat keselamatan. Terkial-kial dia menolak pintu sementara kawannya dari dalam memberikan isyarat yang diapun tidak faham. Beberapa saat pintu itupun terbuka dan Kiah masuk.

Kiah sedikit angin dan merasa hairan mengapa susah nak masuk ke salun hari itu. Tak seperti hari-hari biasa. Lalu JJ tuan punya salun yang unik itupun mula buka mulut bercerita pokpek pokpek. Dua minggu lepas kedai itu kedai itu kena rompak dengan seorang perompak. Astagfirullahaladzim. Meremang bulu ketiak Kiah. "Eh cepat, cepat kunci pintu" jerit Kiah.

Ha, baru Kiah tahu takut. JJ kata habis semua wang tunai, barang kemas, telefon bimbit telah di sapu dek perompak Melayu remaja yang malas nak kerja itu. Semuanya berjumlah RM60,000. Aduh. Bukan barang JJ sahaja yang kena sapu itu tetapi barang-barang pembantu kedainya yang tiga orang itu juga termasuk sama.

Kasihan JJ bercerita dengan nada hiruk biruk. Airmatannya pun dah tak mahu nak keluar lagi. JJ menampak dah lah kena rompak dia kena terajang sampai pengsan. Kejam laknat betul si perompak itu katanya. "Macam mana boleh berlaku?" tanya Kiah pelik.

Kata JJ petang itu entah macam mana sekitar kawasan kedai sunyi sepi. Tiba-tiba datang seorang remaja bertopi keledar dan terus masuk dalam salunnya. Mukanya bertutup dan terus menghunuskan sebilah parang memaksa mereka menyerahkan apa yang ada. Itulah cara paling senang nak dapat harta. Rampas sahaja hak orang lain yang sudah bersengkang mata cari duit.

JJ dan pembantu kedai pula meluahkan hidup seperti dah tak selamat lagi dah kat bumi Malaya ni. Samseng dan macam klimaks dah. Sana sini orang merompak. Baru-baru ini kedai kawannya di Taman Melawati kena rompak. Dia dah beri peringatan tapi jadi juga. Alah perompak sekarang ni dah berilmu. Sebelum buat kerja-kerja terkutuk tu dia dah study dahulu.

Sambil cerita sambil muka Kiah kena tenyeh dengan tepung gomak oleh pembantu JJ. Akhirnya rawatan itu siap dan Kiah yang dah perasan dirinya lawapun keluar dari salun sambil berkata. " Sabarlah ya semua itu dugaan Tuhan.". Kepada yang membaca cerita ini berhati-hatilah beringat sebelum kena. Pasanglah alat keselamatan di kedai anda. Cegah sebelum kena. Jangan melopong gigit jari padahal sebelum itu dah ada kawan yang mengingatkannya.