03 June, 2009

Menjejak Soliloquy II

Entah mengapa fikiranku semakin kuat berfikir mengenai Soliloquy. Aku punya masa 2 hari bekerja sahaja untuk mendapatkan Soliloquy sebelum berjumpa Dato' Kemala. Semakin waktu menginjak semakin aku dibisikkan supaya secepat mungkin mencari Soliloquy!

Bimbang bisikan itu adalah benar aku akan ditimpa kesulitan jika lambat menemui Soliloquy pada petang Jumaat itu aku tanpa teragak-agak mengisi borang keluar untuk ke tempat yang di kata orang Soliloquy suka datang bermain-main-DBP.

Zedan menasihati aku supaya menggunakan hari Isnin minggu hadapan sahaja kerana hari itu ialah hari terakhir persekolahan. Biasanya jalan raya akan sesak dengan teruk. Pada mulanya aku bersetuju tetapi fikiran ku sering berbolak balik. Sesak pun aku peduli apa. LRT ada sekarang ni mengapa tak gunakan sahaja. Lepas solat Jumaat aku terus berkejar ke stesen LRT PUTRA di Setiawangsa. Bererti aku terpaksa berhenti di Stesen Masjid Jamek untuk menukar LRT STAR ke Stesen Hang Tuah. Dan aku agak 45 minit aku boleh sampai. Waktu ketika itu ialah jam 2.45 petang.

Perjalanan LRT PUTRA memang lancar. Aku bertukar LRT STAR. Yang ini aku kurang biasa sedikit dan harus berhati-hati kerana tren dari arah yang sama jika aku tersalah ambil aku akan sampai ke destinasi lain. Okey jelas tren itu ke Sri Petaling aku pasti akan sampai ke Stesen Hang Tuah. Aku pasti dia bukan tren ke Ampang. Aku berjalan pantas masuk ke dalam tren itu.

Tren meluncur laju. Aku mengambil tempat duduk yang paling hampir. Seorang nyonya memberikan tempat duduknya yang hangat kepadaku. Hairan juga aku mengapa dia harus beralih dari tempat duduknya. Dia memang berada di dalam tren itu ketika aku melangkah masuk. Oh baru aku faham dia ingin duduk di sebelah suaminya. Tadi tempat duduk di situ banyak yang kosong. Jadi tak terasa nak berhimpit-himpit atau melekat dengan suaminya.

Aku memerhatikan sahaja gelagat penumpang yang ada di dalamnya. Yang paling aku suka lihat ialah fesyen pakaian dan membaca fikiran setiap seorang dari mereka! Tiba-tiba aku terpandang di luar, tren itu sudah sampai ke Stesen Plaza Rakyat! Mengapa Plaza Rakyat? Kalau Plaza Rakyat bererti aku seperti menghala ke Ampang! Oh Tidak. Aku mungkin silap tren. Tren itu berhenti. Aku cepat-cepat meluru keluar. Biarlah aku turun di situ sahaja dan bertukar arah tren. Sial. Mengapa boleh berlaku seperti ini. Bukankah aku sudah pasti tadi?

Tren bergerak dan aku membiarkan sahaja ia berlalu. Lalu aku melihat pada papan petunjuk di situ menunjukkan tren yang baru bergerak itu memang ke Sri Petaling dan cuma satu stesen sahaja aku akan sampai ke Stesen Hang Tuah. Ah memang sial. Mengapa, mengapa lagi aku harus mengalami nasib itu hari itu. Aku memang sudah menaiki tren yang betul tadi. Tren berikut akan ke ampang aku terpaksa menunggu tren kedua selepas ini. Tak apalah aku memujuk hatiku sendiri.

Aku memandang ke kiri dan kanan Stesen Plaza Rakyat. Sekumpulan remaja lelaki sekolah menengah Cina 7 orang semuanya rancak berbual dalam bahasa Cina. Entah apa yang dibualkan aku tak faham walaupun selalu mendengarnya! Biarlah aku melihat gelagatnya sahaja sebagai mengisi waktu aku yang malang petang itu. Salah seorang dari mereka sedang minum air tin. Setelah habis ku lihat dia menendang tin itu seperti menendang bola. Dari seorang ke seorang.

Selepas itu tin itu dibalingnya ke atas bumbung LRT pula. Berdenting bunyinya dan selepas itu kedengaran tin itu bergolek-golek. Mereka ketawa beramai-ramai. Hatiku terbakar melihat mereka yang tidak mempunyai sivik itu. Mahu kutegur sahaja mereka tapi teringatkan mereka berkumpulan dan berbagai-bagai kejadian samseng di sekolah yang dilaporkan kebelakangan ini aku batalkan sahaja. Nanti ke tempat yang dituju tak sampai, sampai ke hospital pula.

Nah itu tren ke Sri Petaling telah tiba. Aku bersama remaja Cina itu sama-sama masuk ke dalam tren itu dan meneruskan perjalanan yang terhenti tadi.