23 June, 2009

Menuju Sri Pena II



Inilah bilik kami

Apabila jam menunjukkan pukul 9.50 pagi bas yang dinaiki pun menjengah Sri Pena di Port Dickson. Entah mengapa hari itu tiada sesiapapun dari Sri Pena yang menyambut kedatangan kami kecuali kain rentangnya. Ija dan syidah nampak seperti tuan rumah di situ menyambut kami.

Aku meninjau-ninjau kawasan sekeliling kata mereka dari rombongan pertama kena masuk kubur. Itulah tarikan utama aku nak ke Kem Motivasi itu. Sebelum ini aku cuma mendengar dari seorang ustazah sewaktu ceramah Hibah tentang pengalaman seorang peserta yang masuk kubur dan mendengar suara orang tuanya yang meninggal lebih dahsyat lagi ada seorang pegawai tinggi yang dibelit ular sepanjang 20 minit dalam kegelapan itu.

Aku sengaja tidak memberitahu rakan-rakan sehingga sesi itu selesai kerana bimbang mereka bertambah takut. Tiada apa-apa pun di sebelah Sri Pena itu kecuali hutan yang tidak begitu tebal. Mungkin mereka akan lakukan semuanya itu di kawasan lain.

Di lobi Sri Pena terdapat meja kecil yang telah tersedia kunci bilik. Bosan menunggu lama Min (Jasmin) mengambil salah satu dari kuncinya dan kunci itu jugalah menyebabkan aku sebilik dengan Mi (Shuami) dan Dan (Zaidan).

Setelah mendapat arahan bahawa syarahan akan dimulakan tidak lama lagi semua peserta masuk bilik untuk berehat dan menyegarkan badan. Aku mengheret beg beroda. Berat pula beg itu macam pergi tak nak kembali lagi pula.

Sebentar lagi kami akan minum pagi di lobi dan kuliah/syarahan di tingkat satu sementara surau di tingkat dua. Minum ala kadar aku terus ke tingkat satu dan menunggu, terus menunggu dan menunggu. Seorang yang memperkenalkan dirinya Mohd Zawawi Yusoh adalah Ustaz yang akan membimbing kami selama 3 hari bersama Ustaz Fauzi dan pembantunya.

Sabar menunggu syarahan belum juga dimulakan gara-gara menanti rakan yang datang sendirian tetapi belum tiba. Angin juga rasanya dengan kelewatan itu tetapi setelah mereka tiba dan menjelaskan kelewatan itu aku sedar aku dapat menerimanya dan kuliahpun dimulakan.







Hilang punca

No comments: