13 June, 2009

Kanvas Kehidupan - Aku Sudah Pulih

Tepat jam 1.43 petang telefonku berdering. Seorang wanita pembantu Klinik menelefonku. Baru semalam aku mengunjungi klinik itu dan kata doktor semalam, dalam dua atau tiga hari lagi mereka akan menghubungiku semula setelah keputusan ujian darahku mereka perolehi dari makmal yang mereka hantar. Tetapi dua tiga hari itu dah jadi sehari sahaja. Memang mereka cekap.

Pembantu itu meminta aku meminta aku datang ke klinik esok (ahad) sebelum jam tiga petang tetapi kerana aku ada hal terpaksa menghantar bonda ke Seremban lantaran aku akan menghadiri kem motivasi jadi aku cepatkan temu janji itu kepada hari ini juga. Tidak sabar untuk melihat keputusannya.

Di bilik rawatan Dr. Rafida meneliti catatan laporan darahku dari makmal yang baru diperolehinya. Aku memehatikan sahaja riak wajahnya. Tampak dia tenang sahaja. Dialah juga yang memeriksa aku dan menasihati aku menjalani rawatan tiga bulan dahulu setelah aku tahap kesihatanku merosot.

Setelah dia menerangkan satu persatu disebalik catatan itu aku menarik nafas lega. Semua keputusannya positif. Kolestral dalam badanku telah menurun dengan baik sekali iaitu 4.0 dan paras gula dalam darah juga menurun dari 6.3 ke 5.3. Bacaan tiga minggu sebelum ini lebih baik iaitu 4.7. Tetapi apapun keputusan terbaharu itu masih baik juga.

Aku faham mengapa ianya terjadi begitu. Pertama kerana pemakanan. Sejak ibu ada di rumah aku terpaksa memakan makanan yang ibu hulurkan kepadaku bimbang dia berkecil hati atau aku sengaja menemankannya makan supaya dia berselera makan. Dan yang kedua sehari sebelum menjalani ujian darah aku mengikuti kursus dan sepanjang kursus yang aku ikuti itu makanan yang disediakannya ya Allah..manis-manis semuanya dan tidak banyak yang dapat aku elakkan.

Aku dinasihati supaya mengekalkan diet seperti itu dan pengambilan Lipitor tidak lagi perlu bagi aku. Dan aku juga diingatkan supaya kerap menjalani ujian darah. Iaitu sekurang-kurangnya enam bulan sekali. Mulai sekarang aku sudah boleh untuk senyum sepanjang masa. :)