29 June, 2009

Perginya Seorang Lagenda Pop-Mikaeel (Michael Jackson)


Akhir minggu lalu dunia dikejutkan dengan pemergian Mikaeel atau Michael Jackson. Setelah mencipta kemasyhuran dalam dunia hiburan dan sukar diganti. Popularitinya bertahan selama beberapa dekad dan akan kekal dalam ingatan peminat-peminat hiburan.

Mikaeel banyak membawa transformasi dalam dunia hiburan baik dari segi rentak muzik dan tarian. Kebolehannya bukan sahaja menyanyi malah mencipta lagu dan tarian sehingga menjadi ikutan pada masa kemasyhurannya.

Keunikannya bukan sekadar dalam profesionnya malah meliputi peribadinya juga apabila beliau memilih melakukan banyak pembedahan pada fizikalnya termasuk menukarkan warna kulitnya dengan kemajuan dalam bidang perubatan dan kosmetik. Lanjutan dari itu Mikaeel sedikit demi sedikit mengalami kemerosotan kesihatan ditambah dengan kecederaan yang dialami sewaktu persediaan mengadakan persembahan konsertnya.

Kehidupan Mikaeel sebagai seorang penghibur bukanlah menyenangkan hati pembaca seperti saya apabila mengetahui Allahyarham tidak putus-putus dilanda kontroversi dan selalu naik turun mahkamah kerana pelbagai dakwaan terhadapnya.

Berita Mikaeel memeluk Islam akhir tahun lalu bukanlah satu kejutan kerana sebelum itu sudah ada khabar angin mengatakan beliau telah memeluk Islam mengikut jejak abangnya Jermaine Jackson.

Mungkin ada ramai yang terkilan seperti saya apabila pemergian Mikaeel terlalu awal setelah memeluk Islam kerana saya juga ingin melihat Mikaeel menghasilkan satu transformasi dalam lagunya berdasarkan anutan terbaharunya sebagaimana yang dilakukan oleh Yusuf Islam (Cat Steven).

Namun Allah lebih menyayangi dan mengetahui segala-galanya. Al Fatihah untuk Mikaeel
Di sana sini orang sibuk menanyakan bagaimana Mikaeel akan dikebumikan. Bagi saya jelas dia seorang muslim tentu sahaja dia akan dikebumikan secara muslim walaupun menjadi perhatian jutaan peminatnya di hari itu. Kerana itulah abangnya Jermaine Jackson yang membuat pengumuman itu dan bukan abangnya yang lain.

No comments: