17 June, 2009

Kem Motivasi-Selamat berkursus Warga ITNM

Menaiki rakit yang kedalamannya 100 kaki bersama ahli kumpulan gambar koleksi 1996


Selepas penat dengan kerja berkumpulan kami mandi manda di dalam tasik.
Saat post ini tersiar aku dan kawan-kawan seramai 35 orang akan menjalani kursus yang dinamakan Kem Motivasi di Port Dickson, Negeri Sembilan sehingga 20 Jun 2009. Aku terpilih untuk kumpulan yang kedua.

Apa yang terbayang di minda ialah ceramah, makan, aktiviti riadah dan aktiviti dalam kursus yang berkaitan tugas. Kali pertama ITNM menganjurkan kursus ialah pada tahun 1994 semasa Pengarah Urusan pertama Prof Madya Dr. Mohd Zaki. Juga dibahagikan dua kumpulan. Kumpulan aku berkursus di Bayu Beach Resort, Port Dickson dan kumpulan kedua di Bukit Tinggi.

Kali kedua lebih 1996 semasa Pengarah Urusan kedua Datuk Mahpor Baba. Kali ini di Kem Bina Semangat Ampang Pecah (14-16 September 1996). Satu kenangan yang tidak boleh dilupakan kerana banyak aktiviti luar yang dirancang. Permainan dan gerak kerjanya jelas menunjukkan betapa perlunya perancangan bersama dan dan pelaksanaann juga secara bersama. Kerja sebagai satu pasukan.

Permainan yang paling mencabar ialah membina sebuah rakit dari empat biji tong, kayu dan tali dan sesudah membina rakit itu kami di suruh pula menguji dengan menaiki rakit itu. Penuh sarat ahli kumpulan menaiki rakit kecil itu. Ternyata idea bersama dan kami tahu dimana kekuatan dan kelemahan rakit itu. Rakit kami tidak pecah dan berjaya sampai ke darat semula.

Tidak semua kumpulan berjaya. Ada yang pecah rakitnya kerana idea yang tidak bagus (bersatu) dan asyik nak bertekak sahaja sewaktu pembinaannya. Itulah realiti dalam sebuah kumpulan dan masyarakat. Jika tidak bersatu akan hancurlah kita jadinya. Ada rakit yang pecah ketika di tengah tasik yang kedalamannya 100 kaki!
Itulah selingkar kisah lama. Kepada kumpulan pertama yang telah pulang selamat kembali bertugas dengan semangat dan jiwa yang baru. Jaga pejabat baik-baik sepeninggalan kami. Haha.