03 June, 2009

Puisi-Empat Jun 2009



empat jun datang lagi
ia datang setiap tahun
dan pergi seperti berlari
tanpa aku berdaya menahannya
seperti suatu detik indah dapat aku rasakan
meniti dalam hari yang dinamakan tanggal empat jun

empat jun ditunggu oleh sahabat-sahabat
untuk mengejutkan aku dengan kejutan-kejutan
yang kadang kala aku sudah bersedia
dan ada kala aku tidak menyedarinya
kala itu aku benar-benar
merasa dihargai kerana diingati
saat penting dalam hidupku

menerima ucapan bagai doa
dan kata-kata mulus yang datang melayang
dalam senandung sayang teman-teman
sering aku aminkan
dahulu pelbagai hadiah dapatan
dalam himpunan sederhana bilangan teman-teman
tapi kini tiada lagi kerana sudah muak atau segan
namun cukup menggembirakan kenangan silam

empat jun 2009 aku dengan bonda tercinta di sini
mungkin tiada makan-makan
lantaran bonda perlukan kedamaian
dalam usia yang merentang panjang
terkesima ketika belum tiba saatnya
tadi siang mendapat ucapan awal dari teman
tua aku sebelum waktunya
tapi itulah pra kedatangan
hari ulangtahunku

Enche
Jun 2009