12 January, 2009

Ada Seperti Tiada atau Punya Tapi Nggak Bisa Digapai

Ada seperti tiada lebih baik tak ada kerana hati tak sakit. Ini dah bayar tapi habuk je dapat. Hari-hari balik rumah buka komputer dan buat sambungan streamyx dengan debaran tapi hampa. Telefon TM 100 janjinya line streamyx akan pulih dalam tempoh dua hari. Masuk hari keempat mereka tambah lagi dua hari.

Nanti dua hari nak jadi berapa hari lagi. Kalau dapat diskaun bayaran bil tu terubat lah juga hati ini. Alasannya masalah kabel rosak. Ada 28 jiran-jiranku yang mengalami nasib yang sama. Tapi takkan macam itu sahaja jawapannya. Bikin panas sahaja hati kalau nak diikutkan. Sekurang-kurangnya berilah sesuatu timbal balik agar situasi ini dirasakan adil.

Bagaimana dengan mereka yang benar-benar menjalankan perniagaan yang seratus peratus bergantung kepada internet? Sudah tentu keadaan ini merugikan dan menyusahkan mereka. Tahap kebergantungan masyarakat terhadap internet sekarang adalah berbeza dari dahulu. Ia menjadi semakin berkesan dan sangat penting. Melalui internet masyarakat dapat melakukan pelbagai perkara yang menjimatkan waktu tidak dinafikan juga mereka dapat melakukan aktiviti yang tidak mendatangkan faedah dan merosakkan.

Soal positif atau negatif itu adalah perkara kedua. Soal yang pertama ialah kepentingannya dalam kehidupan dan ia semakin relevan. Kerana Internet merangsang perkembangan bidang-bidang yang lain dan ia banyak membantu.

Masakan aku sanggup berkunjung ke CC di malam-malam buta begini semata-mata mahu mengemaskini blog yang berhari-hari telah beku? Aduh Streamyx tolonglah! Kamu telah membekukan kreativiti dan aktivitiku. Mungkin ramai yang kehairanan gara-gara kegagalan kamu berfungsi.

1 comment:

Anuar Manshor said...

Saya yang baru mendaftar inipun belum dipasangkan apa-apa lagi. Katanya tiga hari pasang talian. Ini sudah masuk minggu kedua.