08 January, 2009

Perutusan Tahun Baru oleh Pengarah Urusan ITNM

Semalam aku menjadi beku kerana line streamyx aku mengalami gangguan. Banyak yang ingin ditulis menjadi beku dalam kepala nasib baik juga ada teman lama mengunjungiku bertanyakan khabar berita.

Semalam telah berlangsung perhimpunan bulanan dan juga perutusan tahun baru oleh Pengarah Urusan ITNM En. Mohd Khair Ngadiron.

ITNM telah mencapai kecemerlangannya dan keuntungan yang sangat memberangsangkan sepanjang tahun lepas. Buktinya pemberian bonus yang dalam kadar yang tidak pernah diberikan sebelum ini. Semua itu diharapkan akan dapat memberikan semangat dan motivasi kepada staf untuk bekerja dengan lebih tekun.

Pengarah Urusan berharap pencapaian itu dapat dikekalkan untuk tahun ini. Sepanjang tahun lepas banyak perbelanjaan telah dikeluarkan untuk acara-acara bertujuan memperkenalkan ITNM agar ianya lebih menyerlah dan usaha itu nampaknya berhasil. Tambahnya jika staf lebih berhati-hati dan bersungguh dengan apa yang kita lakukan, kita pasti akan dapat mencapai apa yang kita inginkan.

Hasil kerja keras tidak mengenal masa itulah rahsia disebalik dikejayaan. Beliau berharap banyak perkara kemudahan yang disediakan untuk staf digunakan sebaik-baiknya umpamanya penggunaan telefon bimbit. Ia seharusnya digunakan dengan berhemat dan mengikut terma perjanjian. Pihak pengurusan tidak teragak-agak untuk menarik balik jika ia melanggar peraturan.

Perbelanjaan kepada staf tidak semata-mata kepada penggajian sahaja ia meliputi kemudahan manfaat tambahan yang lain kepada staf seperti KWSP, insuran perubatan, Socso, bil telefon bimbit dan lain-lain adalah contoh-contoh perbelanjaan sampingan yang dikeluarkan oleh ITNM kepada staf.

Untuk kebajikan yang lebih baik pihak pengurusan juga telah merancangkan pemberian rebet kepada pinjaman perumahan dan kenderaan staf. Memandangkan belum ada ketetapan dicapai mengenainya maka pengumuman mengenainya akan dibuat kemudian.

Beliau juga menyentuh soal ketelusan atau transparency untuk keharmonian dan kelicinan kerja. Setiap teguran dibuat adalah ikhlas dan tiada dendam supaya institusi ini ada intergitinya. Selain itu katanya kejayaan menghasilkan dan melancarkan buku Treaties di Parlimen baru-baru telah membuka lembaran baru dalam dunia penerbitan sehingga ia diperkatakan di mana sahaja. Beliau mencadangkan dokumen Sejarah Penubuhan Malaysia pula dikumpul dan diterbitkan selepas ini.

En. Khair juga menyeru staf menambahkan ilmu. Ilmu tidak dengan hanya mempunyai sekeping Sijil, Diploma atau Ijazah. Hanya dengan ilmu kita akan dilihat berbeza. Usia juga tidak membataskan kita menimba ilmu. Ilmu boleh diperolehi dengan banyak membaca.

Keredaan Allah terhadap kita tidak dapat diukur dengan kebendaan sebaliknya dengan ketaqwaan terhadapNya. Kegembiraan ialah apabila kita melakukan sesuatu dengan penuh keikhlasan atau sesungguh hati dan apabila kita dapat mencapai apa yang kita inginkan.

Di akhir ucapannya beliau menyampaikan ucapan terima kasih kepada Kementerian Pelajaran. Peluang berada di ITNM adalah ruang hidup yang cukup menggembirakan. Beliau cukup gembira berada di tempat lama dan sekarang dan berdoa apa yang agar apa yang dirancang akan berjaya dan diberkati. "Percayalah Tuhan akan memberikan apa yang selayaknya kepada diri kita".

Dalam Majlis itu juga staf diperkenalkan dengan dua staf baru iaitu Sdr. Shaziniwati dan Sdr. Khairul Anuar dan pelajar yang menjalani latihan amali Sdr. Belinda dan Sdr. Nur Amalina.

Yang tidak dapat menahan kesedihan dalam majlis itu ialah pengacara majlis Sdr. Norsyidah (jangan marah haku Syidah...hehe) ketika mengumumkan Staf yang akan menamatkan perkhidmatan pada 9 Januari 2009 kerana akan mengikuti Latihan Perguruan (KPLI) di Institut Perguruan Ipoh Ulu Kinta Perak iaitu Sdr. Mohd Hidayat Mohamad Nordin.
Yat aku pun sedih la...semoga berjaya dengan cita-cita mu.

1 comment:

Unknown said...

Enche Lah memang pelapor yang baik!