17 January, 2009

Puisi- Hati berbunga di Victoria Park


asing sekali rona-rona di sini
dingin dan hangatnya
sesekali menyengat rasa
aman tetapi sepi dalam keriuhan
kau hadir dalam diam
mencuri rasa dalam tumpuan
rasa yang telah lama pergi

rasa yang masih ada tetapi tiada bertuan
setelah dia yang dahulu menghilang
menyubur kembali bebunga cinta
menyejuk lara di jiwa
yang jauh ku bawa ke sini
dia berbicara denganku tanpa kata

meski aku tidak dapat melupakan si bundar
namun masa tidak pernah berjanji untuk aku
bukan kerana aku memperkosa setia
bukan juga dosa yang menikam cinta
kerana kita tidak pernah berjanji
untuk kesepakatan yang digelar setia

rasa itu hadir di sini
ketika aku juga hadir di sini
melakar gelora dalam dada
buih-buih bening beraroma sayang

tak terbendung buakkannya
dalam lagu berdendang suka
aku berpesta sementara
makan makan dalam ilusi
berulit mimpi tidur di sisi
kenyataannya tidak pasti

terima kasih Sang Kudus sempurna
kau merubat jiwa yang lara
ketenanganku yang sementara

cukup ketara
aku gembira

Enche
13 Januari 2009
Kuala Lumpur

1 comment:

Unknown said...

Hantarlah lagi karya ke Dewan Sastera. Ini permintaan editornya ya! Saya terlupa menyampaikannya.