25 January, 2009

Al Fatihah untuk Allahyarham Pak Arena Wati



Kita dikejutkan dengan berita pemergian Pak Arena Wati hari ini. Allahyarham dilaporkan meninggal pada jam 1.30 pagi dan akan disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara selepas waktu Zohor.

Muhammad Dahlan bin Abdul Biang atau lebih dikenali sebagai Arena Wati (lahir 30 Julai 1925) ialah Sasterawan Negara Malaysia tahun 1988.
Arena Wati dilahirkan pada 30 Julai 1925 di Kalumpang Kabupaten, Jeneponto, Makasar, Indonesia. Arena mendapat pendidikan awal di sekolah Belanda, Hollands Indische School, sebelum meletus Perang Dunia II.

Semasa Perang Dunia II, beliau memulakan kerjayanya sebagai pelaut pada tahun 1943. Pengalamannya dalam bidang ini meningkatkan lagi kemampuan beliau dalam penulisan dan menghasilkan novel yang baik. Beliau menamatkan pengajian menengahnya di Makasar pada tahun 1953.

Selepas tamat persekolahan, Arena bekerja dengan syarikat penerbitan di Singapura, dan kemudiannya ke Johor Baru dan Brunei. Dalam tempoh ini, beliau telah menjadi warganegara Malaysia dan antara tahun 1962 hingga 1974, beliau bertugas di Pustaka Antara, Kuala Lumpur.

Arena Wati terjun dalam dunia kewartawanan sekitar tahun 1954 dan pernah menjadi editor di Pustaka Antara dan akhirnya menerima anugerah Sasterawan Negara pada 1988. Kebanyakan karya Arena Wati berbentuk akademik, imiginatif, mencabar minda dan kritikannya pedas dan berbisa.


Dipetik dari Wikipedia
Pemergian ini tidak menghalang usaha ITNM menerbitkan karya terjemahan beliau dalam projek 'Malaysian Literature Series' tidak lama lagi. Al Fatihah

No comments: