27 January, 2009

Kanvas Kehidupan- Mencari Sebatang Sungai

27 Januari 2009

Aku keluar dari kereta. Konon menuju ke kedai makan. Kerana perut betul-betul lapar. Tiba-tiba seorang Pak Cik berpakaian kemas membawa sebunjut pakaian mendekati aku.

Menukar rasa yang ada di dalam dada menjadi tidak keruan. Dia bertanya sungai berhampiran. Dalam loghat Indonesia. Betul-betul aku merasa seperti dalam cerita Melayu dahulu kala, orang berjalan berpandu sungai. Tetapi aku di atas bukit. Memang tiada sungai.

Aku mengeleng kepala tanda tiada sungai seperti yang dia maksudkan. Kalau adapun sungai yang berhampiran itu bukannya hampir. Ia jauh. jauh sangat nun di bawah sana. Kulihat kakinya. Memang nyata berpijak di bumi. Dan ada bayang. Dia bukan hantu di siang hari.

Tiba-tiba dia tanya aku dia di mana. Seperti ditinggalkan teman rupanya dia. Aku di suruh bawa ke sungai juga. Berapa tambang dia sanggup membayarnya. Wah idea jahat aku berlegar. Kalau kereta aku bisa membawanya ke Jakarta mahu sahaja aku bawa dia ke situ. Kasihan aku seperti mahu mempermainkannya pula. Aku menahan ketawa.

Lalu aku bersetuju membawanya ke sungai. Hasrat hendak mengenyangkan perut aku lupakan sahaja. Kasihan dan simpati pula aku kepadanya. Siapalah yang dicarinya.

Aku tiba di sebatang sungai berhampiran sebuah masjid. Aku turunkan dia di situ. Dia keluar terpinga-pinga. Aku tunjukkan dia sungai. Dia mengangguk dan mengucapkan terima kasih. Dia mengeluarkan duit. Aku bilang simpan saja duit itu. Aku ikhlas menolongnya.

Dia seperti berpuashati dengan tempat itu. Aku kembali ke kereta. Dan ingin kembali ke kedai makan tadi. Aku sempat berpaling ke arahnya. Ku lihat Pak Cik itu berjalan menuju ke masjid bukan ke sungai tadi. Aku bingung.

No comments: