02 January, 2009

Persidangan Penterjemahan Antarabangsa ke-12 2009

'Kelestarian Bidang Penterjemahan'

Begitulah tema Persidangan Penterjemahan Antarabangsa (PPA) Ke-12 pada tahun 2009. PPA diadakan setiap dua tahun sekali dengan penggiliran Institusi Pengajian Tinggi sebagai hos. Pada tahun ini Universiti Sains Malaysia menjadi hos dan ia diadakan di Parkroyal Penang, Malaysia pada 18-20 Ogos 2009. Ianya anjuran bersama Universiti Sains Malaysia (USM), Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM), Persatuan Penterjemah Malaysia(PPM) dan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan Penaungnya ialah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.

Mereka yang berminat untuk mengetahui atau menyertai persidangan ini bolehlah melayari di laman sesawang ini:


Apa yang menarik mengenai PPA ialah penyertaan pembentang-pembentang kertas kerja yang terdiri dari pelbagai negara yang terlibat dalam bidang penterjemahan dan ada di antara mereka sangat fasih bertutur dalam Bahasa Melayu.
Tahun Lepas Universiti Malaya sebagai hos tetapi pada saat akhir ITNM mengambil alih tugas tersebut dan ia diadakan di Prince Hotel & Resindence, Kuala Lumpur dengan penaja utamanya ialah Kementerian Pelajaran Malaysia.

No comments: