13 January, 2009

Jom Baca Buku -Politik Baru (New Politic)

Seperti yang saya janjikan inilah wajah buku Politik Baru yang bakal dilancarkan pada minggu hadapan- 20 Januari 2009. InsyaAllah oleh Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Politik Baru/New Politic
Saifuddin Abdullah

Politik menjadi momok untuk mencari yang salah dan buruk dalam sistem bermasyarakat. Orang politik dilihat penyebab kepada semua masalah malah konsep berpolitik menjadi senama dengan hipokrasi, kepentingan diri, keangkuhan dan ketamakan. Apakah idealisme masih membara dalam sanubari ahli politik? Apakah benar politik itu kotor, berkepentingan dan pemainnya oportunis dan gila kuasa? Dalam dunia yang melihat kebenaran hanya dari perspektif kebendaan, kedudukan dan wang, banyak orang yang berpendapat politik dan sistem berpolitik sudah tidak boleh diselamatkan lagi.

Saifuddin Abdullah mewakili generasi baru pimpinan politik negara ini. Beliau menghujahkan bahawa politik sebenarnya harus kembali kepada landasan asal perjuangan. Terasnya ialah rakyat dan ukurannya ialah keupayaan pimpinan politik mewakili kepentingan rakyat. Beliau mengajak kepada anjakan paradigma dalam sistem nilai berpolitik. Beliau bercakap tentang idealisme, integriti dan governans baru. Beliau mengajak pembaca berfikir tentang masyarakat sivil.Dan yang lebih penting, mengembalikan kewarasan kepada sistem yang riuh, kecoh dan keliru.Moral ceritanya, lanskap politik semasa perlu dimurnikan semula.

Buku ini memancarkan suara baru yang harus dipandang serius. Saifuddin bercakap dalam bahasa yang jujur, berani dan bertanggungjawab.

DATUK JOHAN JAAFFAR
Bekas Ketua Pengarang Kumpulan Akhbar Utusan Melayu (M) Bhd.
Kolumnis Akhbar New Straits Times dan Berita Minggu.

Politik Baru/ New Politik
Penulis: Saifuddin Abdullah.
ISBN: 978-983-068-328-7
Tahun Terbitan: 2008
Halaman: 232 Muka Surat (secara keseluruhan)
Harga: RM30.00

Sila dapatkan pesanan anda dengan menelefon di talian hangat ITNM 03 41497210

1 comment:

Unknown said...

Semasa di DBP, saya boleh dapat buku ITNM percuma. Sekarang...huhu.

Dewan Kosmik Februari 2009 ada ulasan buku ITNM, "Sejarah Matematik".