21 January, 2009

Pelancaran Buku Politik Baru


Petugas jualan dan buku laris dijual hingga ke titisan terakhir!

Semuanya sempurna seperti yang dirancangkan. Dan yang melekat dalam ingatan ialah apabila ianya sebuah majlis melibatkan individu penting, soal-soal yang paling remehpun akan diberi perhatian kerana bimbang ia akan dikritik dan mencacatkan majlis.

Debaran dan kerisauan bagi semua ahli jawatankuasa yang terlibat untuk majlis ini bermula ialah sejak mereka diamanahkan untuk terlibat dan diserahkan tanggungjawab yang besar untuk dipikul. Bukan tak biasa terlibat dengan individu penting tetapi kali ini ia berlainan sedikit kerana individu itu ialah bakal Perdana Menteri Malaysia.

Dato' Seri Najib Tun Razak bukanlah nama asing bagi staf Institut Terjemahan Negara Malaysia kerana beliau pernah menjadi Pengerusi ITNM yang ke dua ketika beliau menjadi Menteri Pendidikan (ketika itu 1995-1999). Beliau pernah beberapa kali hadir ke Institut untuk melancarkan buku.

Semalam kehadirannya ke Hotel Shangrila di Putrajaya untuk melancarkan buku Politik Baru oleh Dato' Saifuddin Abdullah membawa makna yang besar bagi mereka yang terlibat dengan politik.


Menurut Pengarah Urusan ITNM, En. Mohd Khair Ngadiron buku ini adalah untuk ahli-ahli politik yang ternama dan tidak ternama. Pembikinannya mengambil masa sebulan dan waktu menghasilkannya tidak hanya melibatkan waktu bekerja malah memerlukan pengorbanan kerana untuk berhubung dengan seseorang yang benar-benar terlibat dalam politik kelapangannya ialah selepas larut malam.

Buku ini merupakan buku keempat tulisan Saifuddin Abdullah dan yang pertama dalam dwi bahasa. Untuk mengetahui kandungan dan komen mengenai buku ini anda boleh klik di sini.

Dalam ucapan Dato Seri Najib menyatakan jarang sekali anggota kerajaan yang masih berkhidmat menulis buku. Beliau menyifatkan penulis ini didorong oleh gabungan jalinannya yang ada pada sendiri untuk menghasilkan buku ini. Beliau juga berharap semoga apa yang ada dan usaha ini berterusan.

Katanya lagi di Malaysia kerajaan sentiasa peka pada perubahan dan pembaharuan. Rakyat adalah penentu mutlak dan suara keramat kepada perubahan. Parti pemerintah perlu anjal dan perlu sentiasa anjal mengikut perubahan. Dasar sosial ekonomi dan perubahan pada teknologi maklumat telah merubah landskap politik negara secara komprehensif.

Ekses pada teknologi maklumat dan televisyen berbayar mendedahkan masyarakat pada maklumat yang lebih luas dan gabungan kedua-dua ini memberi dimensi baru pada evolusi pengundi. Menurut beliau lagi pemimpin yang baik bukan hanya mempu mentadbir tetapi sebaliknya berupaya melakukan perubahan pada masyarakat.

Beliau mengucapkan terima kasih kepada ITNM di atas usaha berterusan menerbitkan buku-buku ilmiah dan intelektual untuk rakyat Malaysia. Sambil berharap usaha pendokumentasian bahan dan peristiwa, sejarah penggubalan dan dokumen perlembagaan Malaysia pula dapat diterbitkan selepas kejayaan ITNM menerbitakan buku Treaties pada tahun lepas.

Buku Politik baru turut dijual pada majlis berkenaan pada harga RM30.00 dengan potongan 20%. Bagaimanapun semua buku yang dibawa ke majlis tersebut semalam habis dijual. Kehadiran untuk majlis itu juga diluar jangkaan sehingga semua tempat duduk penuh dan ini memaksa sebahagian yang hadir berdiri dengan penuh sabar sehingga majlis tamat. Syabas ITNM.
Bagi yang tidak berkesempatan membeli anda boleh menelefon ke talian ITNM 03-41497210 dan membuat pesanan atau tempahan.

2 comments:

Aku Azman said...

Tahniah bt ITNM sekali lagi. Teringat masa sibuk jadi urusetia utk setiap majlis perlancaran buku..hmmm best dan seronok sgt!!
jemput ke blog saya di aku-azman-blogspot.com

DAMAI SURIA said...

Jika berkesempatan saya nak cuba juga dapatkan buku politik ini, insya-Allah. Semoga ITNM memperhebatkan terbitan buku-buku di dlm & luar negara.