20 July, 2008

Apa khabar - Ustaz Rosli Husin

Kali ini saya berkesempatan untuk membawa saudara Rosli Husin yang pernah berkhidmat sebagai penterjemah bahasa Arab di Unit Terjemahan ke ruangan ini. Saya dan kawan-kawan memanggilnya dengan panggilan Ustaz sahaja dan memang itu panggilan untuk semua yang menjadi penterjemah bahasa Arab di ITNM. Seronok berbual dengannya dahlulu yang banyak belajar dan merantau di negara Arab. Maaflah ustaz gambar yang terpejam pulak matanya disiarkan di sini. Cuma itu sahaja yang ada dalam simpanan saya.

Nama: Rosli Bin Husin

Apa khabar?
Alhamdulillah semuanya baik

Mula kerja dan tinggalkan ITNM tahun berapa?
Mac 2007, sekejap jah kerja di ITNM 2 bulan je, lepas tu berhenti

Bagaimana kehidupan ?
Nak kata senang taklah senang, nak kata susah taklah susah.

Tempat kerja sekarang?
Dar Al-Fath For Arabic Centre .

Syarikat sendiri?
Ya begitulah adanya.

Ia mengenai apa?
Penterjemahan juga, melayan permintaan penterjemahan pelanggan dan menterjemah buku-buku projek saya sendiri. Dan kebanyakannya dari bahasa Arab - Melayu dan Melayu-Arab. Selain itu ia juga mengendalikan pembelajaran Bahasa Arab.

Bagaimana dengan perniagaan Hpa yang saudara ceburi dahulu?
Ya masih lagi semua dalam satu syarikat dan pejabat saya beroperasi di Wakaf Che Yeh.

Begitu sibuk sekarang?
Alhamdulillah, terlalu banyak yang perlu saya buat tapi saya bergerak sendirian. Saya juga menjadi pensyarah sambilan di UiTM Machang untuk subjek bahasa Arab.

Sudah berapa orang anak?
Tiada anak lagi

Kerja tempat baru sekarang okay?
Semuanya beres, company seperti di atas

Saya nak tanya pengalaman bekerja di ITNM. Boleh cerita sedikit?
Suasana kerja memang seronok di ITNM, kerana tempat kecil, stafnya tak ramai dan selesa. Jadi tak ada masalah dan keranah langsung. Cuma tak tahannya memanjang atas kerusi empuk, lagipun saya ini bekasan orang yang sudah jatuh atas pokok tak bolehlah duduk lama2 pada satu tempat kena banyak bergerak.

Masih ada menghubungi staf ITNM yang lain?

Ya seperti Syed, bekas staf ITNM lain seperti Iznin dan ramai lagi

Ada pandangan anda mengenai ITNM sekarang?
Maaf no komen sebab tak tahu perkembangan terbaru ITNM, cuma dengar khabar membanggakan. Tahniah

Apa ucapan/ pesanan kepada warga ITNM lama dan baru?
Jadikan ITNM sebagai induk atau gedung ilmu terulung di Malaysia dalam mencorakkan pemikiran warga bangsa yang ilmiah lagi kritikal sesuai dengan proses ledakan ilmu yang kian menular tanpa henti

Jika ada yang nak menghubungi boleh beri alamat emel?
Email saya: fiqalbiantum@gawab.com

Siapa yang anda teringin nak jumpa?

Semua nak jumpa.

Terima Kasih dan Selamat Maju Jaya
Terima kasih jua kerana masih menghubungi saya. Maaf kalau jawapan yang diberi tak mencapai maksud yang dikehendaki.

Kesudian itu sudah lebih dari memuaskan.

No comments: