18 July, 2008

Indahnya Pantun!

Keindahan pantun itu merangkumi aspek bahasanya yang indah, persamaan bunyi rima akhir dan rima tengah. Selain itu juga keindahannya yang lain dari segi bunyi ialah gaya pengucapannya yang berirama. Pengucapan bunyi rima pada bahagian pembayang dan diulangi tekanan bunyi yang hampir sama pada bahagian maksud menjadikannya suatu bentuk pengucapan yang sangat indah. Perhatikan sahaja pantun yang mula disuburkan pada semua jiwa kanak-kanak di alam Melayu ini

Buai laju-laju,
sampai pucuk sena:
Apa dalam baju,
Sekuntum bunga cina.

Dan tentunya anda masih ingat dengan pantun ini

Pulau pandan jauh ke tengah,
Gunung Daik Bercabang tiga;
Hancur badan di kandung tanah,
Budi yang baik dikenang juga
.

Dilagukan menjadi sebati dan sesuai dengan luahan perasaan dalam kegembiraan jiwa kanak-kanak. Saya masih ingat dengan bentuk-bentuk mirip pantun yang sangat popular dilagukan oleh ibu-ibu pada masa dahulu termasuk bonda saya ketika mendodoikan anak –anak mereka.

Tepuk amai-amai
Belalang kupu-kupu
Tepuk ramai-ramai
Emak upah susu

Susu lemak manis
Santan kelapa muda
Adik jangan menangis
Emak ada kerja

Saya tidak pasti ibu-ibu pada masa sekarang masih memilih warisan tradisional itu untuk menidurkan bayi mereka. Mungkin ramai yang tidak sedar persekitaran pada masa awal tumbesaran bayi akan banyak mempengaruhi jiwa kanak-kanak apa bila mereka dewasa kelak. Sehingga sekarang saya masih ingat dengan pantun dua kerat yang dilafazkan oleh arwah bapa saya suatu ketika dulu. Sungguh menarik sekali bunyinya

Lengkuas belakang pintu,
Budak buas(nakal) biarkan begitu.

Ketika itu saya terlalu nakal dan apabila mendapat sesuatu kecelakaan kecil kerana kedegilan tidak mendengar kata orang tua, arwah bapa saya akan melafazkan pantun dua kerat itu. Dari kesakitan yang amat sangat dirasai oleh saya, saya sebenarnya lebih tertarik dengan rangkap pantun yang penuh makna itu. Lalu saya menghafalnya. Pantun itu mengajar saya berfikir berhari-hari lamanya dan di situ saya fikir saya telah jatuh cinta dengan pantun.
Kegemilangan pantun dalam kehidupan orang Melayu suatu dahulu memang tidak dapat dinafikan kerana disitu seperti terletaknya jati diri orang-orang Melayu. Pantun hidup di dalam masyarakat Melayu bersama bentuk sastera lain seperti syair, gurindam, seloka dan lain-lain lagi. Yang menjadikan pantun lebih istimewa ialah kerana pantun boleh diucapkan dalam pelbagai keadaan seperti majlis ataupun adat istiadat.

Dalam perkembangan sekarang masyarakat lebih berterus terang dalam menyatakan sesuatu hasrat mereka. Menjadikan pantun dipinggirkan dan tinggal hanya sebagai suatu warisan. Namun pantun tetap diselitkan dalam majlis-majlis peminangan, ucapan, di dalam lirik lagu-lagu berunsur tradisional atau dalam acara-acara berbalas pantun.

Penguasaan masyarakat Melayu terhadap pantun juga kebelakangan ini berkurangan walaupun pantun masih terus diajar melalui sistem pembelajaran di negara ini. Pertandingan berbalas pantun yang diadakan di antara sekolah-sekolah adalah satu usaha yang baik dan wajar diteruskan serta dipertahankan.

Saya berhasrat untuk terus menyuburkan warisan bangsa Melayu sejak berkurun lamanya ini agar pantun tidak terus dilupakan oleh kita menerusi blog ini. Pantun masih sesuai digunakan dan diselitkan di dalam pengucapan atau pun dalam bidang pengacaraan.

Sekian lama saya menyimpan cita-cita ini iaitu semenjak berkhidmat di Dewan Bahasa dan Pustaka lagi. Tetapi ketika itu saya tidak begitu jelas dengan cara bagaimana saya dapat melakukannya. Dengan adanya kemajuan teknologi internet ini saya kira saya sudah ada media yang dicari itu.

Semoga saya dipanjangkan umur untuk meneruskan usaha ini dan diberikan Allah kekuatan. Dalam Post yang berikut dan dari masa ke masa saya akan menerangkan bentuk-bentuk pantun dan pantun-pantun yang saya cipta dan juga pantun warisan yang boleh digunakan di dalam acara-acara jika anda terlibat menjadi pengacara atau pengisian sesuatu majlis. Jumpa lagi.
Wasalam.

No comments: