22 July, 2008

Imbauan - Api ketika kecil menjadi kawan!

Lama sungguh tidak mendengar imbauan. Pengalaman lalu kadang-kadang penting untuk kita meneruskan hidup. Bukan untuk meratapi kesedihan atau kesalahan yang lalu tetapi lebih kepada menjadi panduan dan bimbingan dalam meneruskan jalan ke hadapan agar tidak berulang lagi.
Cerita 1
(Wangsa Maju)
Eh bau apa ni kataku kepada teman ketika memasuki tandas lelaki. Sejurus itu juga aku memandang ke atas siling dan terpandang api sedang marak.
Api –api..terbakarlah. kataku dan ketika itu staf di tingkat satu mula huru hara. Tapi kebimbangan kami tidak sedahsyat peristiwa di Menara Pengkalen kerana kami berada di tingkat satu, senang menyelamatkan diri. Susah-susah kami boleh terjun je.

Walaupun api marah dan membuatkan semua terasa ngeri lalu staf dari unit berkenaan telah bertindak pantas mencapai alat pemadam kebakaran dan pasukan bomba tiba sejurus kemudian dan mengesahkan bahawa bangunan ITNM selamat untuk digunakan.
Nasib baiklah ketika kejadian berlaku waktu pulang sudah menghampiri. Jadi kami masuk ke pejabat untuk mengambil keperluan untuk pulang sahaja. Kami dimaklumkan bahawa kebakaran berpunca dari litar pintas.

Cerita 2
( Menara Pengkalen.)
“Eh Terbakar!..ha Berasap! Cepat-cepat lari. Lari semua” Ketika itu semua staf yang berada di ITNM Menara Pengkalen kelam kabut ada yang bertindak pantas telah cabut lari menyelamatkan dirinya tanpa menghiraukan rakan-rakan yang masih dalam kebingungan. Memang dalam keadaan kelam kabut itu ada benda-benda lucu yang tidak terlintas di fikiran boleh berlaku. Tindakan menyelamatkan diri sendiri tanpa mengajak orang lain menyelamatkan diri sama jelas menunjukkan orang lain tidak penting dalam keadaan cemas seperti itu.

Tapi ramai lagilah yang jenis menyibuk untuk melihat dari mana tempat asap berkepul-kepul itu keluar. Namun asap terlalu tebal dan ada yang mula panik dan terus bertindak turun melalui tangga tanpa mahu mengetahui apa puncanya lagi. Barulah aku tahu sebenarnya dalam keadaan berasap sebegitu asap boleh menyebabkan bekalan oksigen berkurangan dan ia boleh menyebabkan orang pengsan sebelum sempat menyelamatkan diri. Jadi adalah digalakkan jika terperangkap di dalam ruang yang berasap untuk lari dari tempat itu secepat mungkin dan jika tiada jalan keluar merangkaklah kerana asap akan naik ke ruang atas.

Dalam kekalutan itu ada yang telah bertindak berani mengambil alat pemadam dan mendekati punca api lalu menyemburnya dan berakhirlah episod panik di Menara Pengkalen tak lama dahulu. Kebakaran berpunca dari plug deco light (lampu perhiasan) yang dipasang untuk perayaan Hari Raya Aidil Fitri. Plug tu telah dibuat salah penyambungannya oleh yang bukan pakar. Jadi hati-hati ketika membuat sambungan dengan plug 3 pin di rumah anda. Salah penyambungan boleh menyebabkan kebakaran.

Cerita 3
(Pandan Jaya )
Kebakaran bermula di tempat letak motosikal -titisan minyak hitam dan putung api rokok telah mencetuskan kebakaran dan merebak ke apartment yang dihuni staf ITNM. Oleh kerana tangga itu merupakan satu-satunya jalan keluar masuk dan tiada pilihan lain maka staf tersebut telah mengambil jalan meredah api yang sedang marak di tangga tersebut.

Akibatnya staf berkenaan mengalami kebakaran 80%. Siksa melihat penderitaannya. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul. Hampir seminggu menderita di hospital kuala lumpur akhirnya staf berkenaan meninggal. Itulah staf ITNM yang pertama meninggal dunia. Al fatihah untuk Allahyarham Norhayati.

Beberapa bulan selepas itu ibubapa mangsa datang ke ITNM menerima bayaran insuran yang menjadi peninggalan anakanda tercinta! Namun wang bukanlah segalanya. Wang tidak dapat membeli kasih sayang, wang tidak dapat membeli kebahagian dan mengembalikan kehidupan yang lalu. Berhati-hatilah dengan api kecil menjadi kawan besar menjadi lawan. Pastikan anda, anak anda, keluarga tercinta bukan mangsa kepada api!

No comments: