23 July, 2008

Jom Baca Buku- Scattered Bones & Enslaved Soul

Masih ingat dengan Malam Sebutir bintang dalam kenangan? Seperti yang dijanjikan inilah dua buku yang dilancarkan pada malam itu. Jadi tunggu apa lagi.
Scattered Bones
Usman Awang

Buku ini adalah terjemahan daripada satu-satunya novel hasil tulisan Usman Awang, iaitu Tulang-tulang Berserakan. Sebahagian kandungannya adalah biografi manakala sebahagian lagi mengisahkan pengalaman Allahyarham sebagai seorang anggota polis. Kisah dramatik yang dipaparkan menerusi novel ini mengambil latar ketika zaman darurat di Tanah Melayu selepas Perang Dunia ke-2 dan keperitan serta kepayahan bangsa yang tertekan dek sengsara perang - dalam masa yang sama terpaksa berdepan dengan konlik perebutan kuasa sama terpaksa berdepan dengan konlik perebutan kuasa antara Koloni British dengan Komunis Malaya.



Jiwa Hamba Enslaved Soul
Sasterawan Negara USMAN AWANG



Tempah di Sini




Buku ini sebuah antologi puisi dwibahasa yang mengumpulkan hasil karya Sasterawan Negara Usman Awang. Sarat dengan unsur patriotik, antologi ini mengandungi beberapa karya awal Allahyarham yang hanya pernah diterbitkan di akhbar serta majalah sekitar tahun 50-an. Secara umum, puisi-puisi yang dipaparkan menggambarkan zaman sebelum, semasa dan sesudah kemerdekaan Malaysia. Pendek kata, suara pena Allahyarham menerusi antologi ini menggambarkan harapan dan impian beliau terhadap sebuah bangsa yang negaranya terjajah.

No comments: