12 June, 2008

Al Fatihah (Allahyarham Rohaya bt Yusof))

Seorang kakitangan Dewan Bahasa dan Pustaka. Masa aku kerja kat Dewan -1993,
Akak ni kerja kat Bahagian pra cetak. Aku ni jakun masa tu bila bab pruf je mesti nak kena jumpa dia atau deal ngan bahagian dia. Masa tu adalah beberapa orang lagi seperti abang Man(Othman) dan Razali (yang aku ingat lah). Sementara aku pula di Bahagian Reka Bentuk.

Aku masa tu banyak buat buku cenderamata (Unit Rencam BRB la katakan) dan atur cara yang dah aku taip mesti nak kena pruf. Masa ni lah aku nak kena jumpa dia. Sesuatu yang aku tak boleh lupa pasal dia ialah mata Akak (Allahyarham) ni. Cantik sangat coklat cerah (omputeh panggil Hazel) dulu mane ada contact lens dan bersinar-sinar. Kulitnya pulak kuning langsat. Muka dia agak serius tapi dia rupanya peramah. Lepas tu kami terus mesra. Ya lah budaya kat situ macam satu keluarga besar. Walaupun ramai tetapi tetap mengambil tahu
antara bahagian dengan bahagian yang lain.

Sekarang suasana dah berubah kalau aku pergi ke Dewan dengan rupa yang baru masing-masing kalau aku tanya nama staf yang kerja kat situ hanya mengeleng-ngeleng kepala.Banyak yang tak tahu dari tahu.Ye lah staf dah makin ramai bangunan dah makin tinggi. Dulu tua muda semua mereka tahu. Mana taknya aku yang baru masuk kerja di tingkat 3 - tingkat 5 pun tahu nak menyebut menyapa aku dalam lif. Ini menjadikan aku malu kerana tak tahu
nak mengingat nama-nama dia orang. Tapi beberapa bulan lepas tu aku dah mula
menghafal nama-nama mereka yang menyapa aku.

Allahyarham kali terakhir aku jumpa dia ialah Kedai Makan Kerisik di Keramat AU2 dekat Asrama Felda. Dua bulan lepas tak silap aku. Masa tu aku baru sampai dia dah habis makan. Tempat kami agak jauh jadi kami Cuma mengangguk-ngangguk kepala sahaja
dan mengangkat tangan.
Sebelum tu tahun lepas dia pernah datang ke Majlis Sambutan Hari Raya ITNM 2007. Masa Akak tu baru sampai aku tengah nyanyi (lagu Yale Yale-Herman Tino). Malu la juga kat Dewan dulu mane aku nyanyi-nyanyi, aku dikenali sebagai pemantun je. Satu Dewan tu kenal aku sebab jadi pemantun terbaik.

“Wah dulu berpantun sekarang nyanyi pulak” dia menegur."Ye la Kak dulu lain sekarang lain” . "Nyanyi lah lagi..” dia menyuruh aku.”Boleh, tapi nak rehat dulu Kak, jemput la makan lagi” aku menyuruh. Kakak Rohaya Cuma senyum. Matanya tajam dan bersinar cantik.

Tapi semalam berita kematiannya betul-betul mengejutkan aku sebab sebelum ni tiada tanda-tanda dia sakit. Badan dia gempal macam tiada perubahan pada tahap kesihatan dia..Ya lah mana tahu dia menyembunyikannya dari pengetahuan orang dan ajal maut itu
ketentuan Allah s.w.t.

Buat siapa sahaja yang mengenali atau tidak mengenali Kakak Royaha DBP marilah
kita sama-sama sedekahkan Al-Fatihah kepadanya. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan di tempatkan bersama orang-orang yang dikasihi Allah s.w.t.
Amin.

1 comment:

Anonymous said...

Sorry for my bad english. Thank you so much for your good post. Your post helped me in my college assignment, If you can provide me more details please email me.