12 June, 2008

Berpuisi Lagi?


Tak sangka teman lamaku Sdr.Azalan Hussain (dari Dewama dulu BRB DBP) yang dah lama aku tak hubungi, tadi di telefon menawarkan aku untuk mendeklamasi puisi di Rumah Pena untuk aktiviti Julai ini. Mengenangkan teman lama yang dah lama aku tak jumpa aku menyambut pelawaan itu.


Kali terakhir aku ke sana ialah pada 11 Jun 2004. Suara Puisi Dunia. Aku deklamasikan puisi terjemahan karya Sdr. Arunasalam. Sdr. Aruna dan isteri mendeklamsi puisi dalam Bahasa Tamil sementara mendeklamasinya dalam Bahasa Melayu. Judul terjemahannya CERITA LAIN DI SEBALIK AKAR. Maaf judul Tamil saya lupa...


Banyak nama-nama besar dan popular mendeklamasikan puisi malam tu antaranya Dato' Aziz(Pengerusi ITNM ketika Itu), Prof Dr. Muhammad Haji Salleh, T.Y.T Daniel Mulhall (Duta Ireland ke Malaysia), T.Y.T Dr. Peter A Schweizer (Duta Switzland),Tuan Ivan Roberto Sierra, Konsul Kedutaan Mexico di Malaysia, Cik Ras Adiba Radzi, Dato' Baha, Prof Madya (ketika itu)Dr. Hj Muhammad Bukhari Lubis, Yusri (kawan sepejabat ku), Cik Florance Kuek Pensyarah UiTM, Puan Nor Azimah dari Bukit Aman, Kemala, Dr. Victor Prrogadaev dari UM, En Eric Szszurek pengarah Alliance Francaise, En Mahat anak Cina juruhebah Radio 7, dan lain lain yang tak larat aku nak tulis kat sini. Cuma aku dan kawan ku Yusri tu je yang kerdil.


Yang tak pernah dilupakan detik itu ialah ketika cuba berlatih mendeklamasi puisi di pejabat. Aku lah yang menyediakan buku program dan segala mak neneknya dan aku juga lah yang nak kena deklamasi. Rakan-rakan lain pun meribut juga di pejabat dibuatnya. Tensionnya semacam jadi untuk menghiburkan hati aku membacanya dalam pelat Tamil. Ha apa lagi dia orang gelak lah.


"Chelah jangan buat pasal tersasul baca macam tu pulak" kata Zid (sekarang dah tak keje lagi kat sini). "Tak lah main main je lah" balas aku. Tapi ntah macam mana masa real malam tu aku rasa dah okay tapi kat belakang teman-teman aku dok bantai gelak. Dia orang kata slang tamil tu keluar!


Lantak lah tak sengajakan. Maaf ya Aruna saye tare sengaje punye..main-main jadi nyate...lain kali sumpa tara buat lagi...


No comments: