11 June, 2008

Apa Kata Dia?- Zainora


Anugerah Staf Paling Sporting

Hari Keluarga ITNM 2008 telah pun berlalu di Cherating pada 1-3 April 2008. Namun ketika itu blog Enche's masih dalam kandungan yang sarat-belum dilahirkan lagi. Walaupun telah berlalu saya rasa ada kehangatan yang dilupakan begitu sahaja. Pelbagai acara berlangsung dan pelbagai hadiah telah diberikan kepada staf .


Antara yang menarik dan ingin saya kongsi bersama dengan anda yang tidak berpeluang menyertai Hari Keluarga 2008 itu ialah Anugerah Staf Paling Sporting yang telah dimenangi oleh Puan Zainora Yahid dari Jabatan Terjemahan dan Penerbitan (kini Bahagian Terjemahan).

Walaupun baru menganggotai warga ITNM dia telah menjadi calon yang popular dalam pelbagai kategori dan memenangi Anugerah Staf Paling Sporting. Jom borak dengan Zai.

Kali Pertama dapat anugerah?
Ye ke, tak ye ni? Tak dek orang argue ke? Diorang tak salah sebut ke? Apa pun, saya lega sebab diorang cakap audited by auditor.


Suka?
Seronok la. Orang nak bagi kan..


Apa perasaan saudari menang Anugerah Staf Paling Sporting?
Bestnyer….. dulu masa Hari Keluarga Teluk Rubiah berangan gak, naik pentas dapat hadiah bab Paling-paling ni, tak sangka Allah makbulkan di Hari Keluarga Cherating ini.

Dulu Zai kerja kat mana dan pernah ke dapat anugerah?
Dulu saya bekerja di Perkasa Force Sdn Bhd di Cheras Business Centre. Syarikat pengawal keselamatan. Di situ pun saya dapat anugerah...

Anugerah apa tu?
Anugerah... Jangan Pandang Belakang.... Kih! Kih! Kih!
(Ada satu hari tu, Datin masuk ofis kitorang, dia cakap suka tengok Zai keje, concentrate sampai tak angkat muka, dia tak tahu masa tu Zai tension tak dapat cuti masa cuti umum, muka serius giler, tak berani orang nak tegur, tak bercakap sepatah pun, langsung Payroll Officer, (bad boy) tu cakap Jangan Pandang Belakang, terus kitorang ketawa lepas Datin kuar)

Dapat ke anugerah tu beri apa-apa perbezaan dalam kerja harian Zai?
Tak langsung. Slumber be.... Tak ingat pun, unless diingatkan.

Apa hadiah hari tu?
MP3.

Wow best tu.Tahu ke pakai hadiah tu? Kalau tak tau bagi je saya boleh?
Memang tak pernah tahu. Baru nak belajar input, MP3 tu dah jahanam. So tak tahu apa functionnyer.

Okay malam tema hindustan tu Zai pakai baju apa? Saya ingat-ingat lupa la?
Tak do mado an doh! Zai tak pakai Hindustani pun, no wonder semua orang tak perasan.

Ha,ah la Zai tapi baju yang pakai malam tu ada gak nampak macam ala-ala Hindustan Malaysia terlepas yang merayau-rayau kat Masjid India.Ha hah.

Hish Tak baik tau!


Banyak ke melabur beli baju tu?
29.90. Pak Lah yang cakap suruh jimat cermat, beli apa yang perlu. Every weekend bleh pakai. Apa pun syabas kepada semua Hindustani all and out.

Dah hampir setahun kerja kat sini apa perasaan Zai?
Main feel lah pulak Che Lah ni. Perasaan tak sama macam di tempat lain. Suka-duka, pahit-manis ada value. Everything happened kat sini, semuanya first time. Saya lebih bersedia sekarang menghadapinya.


Apa Perbezaan kerja tempat lama dengan tempat baru?
Yang pasti, dapat handphone free. Tempat lama, bos bagi duit poket RM10 je, itu pun dengan kata-kata “buat beli aiskrim anak-anak”. Gedebuk jantung gue. Ingat gue sengkek sangat.
Kat sini, family bleh join aktiviti, tempat lama “ work comes first, family no. 2”. Dia tak fikir family tu lah tunjang kita bekerja. Kalau kita mati, bukan diorang kapankan kita. Benefit di sini mengatasi tempat kerja lama, cuti-cuti, insuran, medical fees, ot claim up-to-date.
Surau pun ada, tempat lama sembahyang dalam bilik stor pakaian seragam, di sini tandas pun selesa, tempat lama share dengan gents, can you all imagine???
Bab kengkawan, sama best. Di sini kengkawan tak bleh nak challenge, semua educated dan charming. More than that, dapat baca buku, free.....

Bos sekarang okay ke? Dengar selalu je kena jerit?
Okay (intonasi menurun). Ini soalan kacau ni. Jerit-jerit ni dah macam ulam buat saya. Siapa lah kita. Apa pun, kalau nak dibandingkan dengan jeritan saya....gerenti bleh clear. Bos sekarang lebih baik dari bos dulu. Bab paling best, bos sekarang suka belanja, murah hati, dulu Datin saya, kalau belanja, setiap orang hanya bleh makan 1 nasi lemak, 1 kuih apam. Not more than that. Lauk lebih, bayar sendiri. Peti ais, disediakan, tapi tulis di pintu peti ais, For Datin Only. Protokol nak jaga, everybody should in red every Saturday. Datin tu memang steady. Solid. Bab maki dia tu, saya tak bleh tahan. Masa hantar resign letter. Get out! Get out! Get out from my office....bla..bla...bla. Masa tu saya betul-betul terasa. Anyway, ada apa dengan Datin?

Apa harapan Zai bekerja kat sini?
Hopefully, this is my last job. Kalau saya bertukar angin pun, saya bukak bisnes sendiri.

Okay terima kasih Zai, semoga Zai terus aman damai di sini.
Sama sama.