18 June, 2008

Kami Jadi Hulk! grrr grr grr


Bila tengok gambar ni entah nape lah hati aku jadi geram. Bagi yang tak tahu inilah gambar Hari Keluarga ITNM 2008 yang lepas di Cherating(1-3Mei 2008). Banyak-banyak game, game ni yang paling aku suka. Sebab tak pernah hayat hidup aku main tarik tali dalam air. Ha pendek kata yang menang jatuh dalam air dan yang basah pun mandi air masin jugak. Dan yang tak pasal-pasal tak main pun jatuh dalam air. Dek kerana itu aku dengar cite banyak kamera digital yang dah jadi jeruk air masin!
Memang aku tak ready nak mandi-manda dan main siram-siram manja air laut dengan kekawan masa itu. Nampak dia orang bawa tali usung ke tepi pantai semua mengikut. Tapi bila nampak usungan itu terus ke dalam air aku pun jadi nak tergelak. Mesti basah ni. Dia orang cakap game ni mesti dalam air - nak tak nak masuk lah juga dalam air.
Dari menjadi game yang paling aku suka terus jadi game ni yang paling aku tak puas hati. Apa tidaknya team orange(team aku lah) dah jadi juara dalam banyak acara sebelum itu. Mestilah banyak orang dengki. Padahal kita orang tak mengamalkan politik wang! Takde rasuah pengadil semuanya bersih tapi itulah dah semula jadi sifat manusia tidak suka kepada mereka yang berjaya!
Dalam perlawanan dengan team Putih pusingan pertama kita orang menang. Masuk pusingan kedua kita orang kalah. Penat macam nak mampus. Terjelir-jelir lidah kepenatan, aku rasa anjing pun tak jelir macam kami. Dan kalau dia tengok kami terjelir-jelir mesti anjing tu lari. Akhirnya kami kena lawan dalam pusingan ketiga. Aku dah surrender dah. Tak larat sangat- rasanya nak aje bagi lawan kita orang tu yang menang percuma. Tapi demi maruah bangsa dan negara tercinta, aku kuatkan juga semangat.

“Sedia? Satu, dua..mula. Tarik-tarik-tarik”
Dan saat itu aku mengeluarkan seluruh tenaga. Badan aku pun dah terasa jadi hijau-hijau berketul-ketul. Grrrrr-grrr. Aku toleh kiri kanan tengok Puan Siti pun jadi hijau. Kami satu team pun dah jadi hijau! Grrr-grrr tapi tali tu aku tengok tak bergerak ke mana-mana. Depan tidak belakang pun tidak.
Kami tarik lagi..hisssssssssssssssshhh grrr grrr..akhirnya aku terasa tari itu bergerak laju ke hadapan.
Tak kuasa lagi aku nak menahan aku lepaskan saja dan mereka berdebum jatuh dalam air. Tak pelah dah nak kalah nak buat macam mane. Aku menerima kekalahan itu. Tapi reda aku itu rupa-rupanya sekejap sahaja. Apabila aku melihat deretan lawan tadi bukan sahaja bewarna putih tetapi biru, coklat, merah dan macam-macam warna lagi yang ada masih berpaut pada tali tadi.
Hayyo…kurang asam punya orang. Team aku jadi mangsa dengki..walau apapun aku tetap gembira bila malam itu team kami diisytiharkan oleh Majlis Raja-raja Melayu sebagai Juara keseluruhan.
Malam itu aku seronok kerana dapat berdangdut dengan Dek Nizam. Kami nyanyi satu lagu Hindustan dan satu lagu dangdut. Pelan asalnya nak semua lagu Hindustan tapi bukan mudah nak sutkan dengan kehendak majlis dan semua orang. Sudahnya kita taram saje. Yang penting Dato’ Rahman suka dengan persembahan malam tu.
Kepada kawan-kawan yang ramai tidak menyertai hari Keluarga hari tu harap-harap dapatlah menyertainya pada masa yang akan datang. Hairan juga kenapa ramai sangat yang tak turn up? Tidak seperti tahun sebelum ini. Helo-helo mungkin HR boleh buat post mortem!

No comments: