26 June, 2008

Pelancaran Program Mentor Menti di UPSI

Majlis Penutup Kursus Terjemahan Am (Intensif) anjuran bersama Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) serta seterusnya menyaksikan acara simbolik Pelancaran Program Mentor Menti antara UPSI dan ITNM menerusi penyerahan tujuh judul buku untuk diusahakan UPSI melalui program tersebut. Majlis ini akan berlangsung seperti berikut:

Tarikh: 27 Jun 2008 (Jumaat)
Masa: 3.00 Petang
Lokasi : Bilik Serbaguna 1
Perpustakaan Tengku Bainun
Universiti Pendidikan Sultan Idris,
Tanjung Malim, Perak Darul Ridzuan

Program Mentor Menti ini diadakan adalah bertujuan untuk melatih lebih ramai generasi muda yang berkemahiran menterjemah secara berkualiti, selain pada masa yang sama turut dijadikan platform bagi menguji sejauh mana keberkesanan teknologi komputer dapat membantu mempercepatkan pelaksanaan kerja-kerja penterjemahan.

Pelaksanaan program ini bermatlamat untuk melahirkan lebih ramai penterjemah berkemahiran tinggi, dan pada masa yang sama mampu melakukannya dalam kadar tempoh yang lebih pantas. Kedua-duanya adalah isu yang sedang ditangani secara serius oleh ITNM, berikutan permintaan industri yang semakin meningkat - tidak seimbang dengan jumlah penterjemah dan kadar kemampuan tenaga yang sedia ada. Justeru, pelbagai usaha sedang dirangka oleh ITNM dan program Mentor Menti ini adalah satu di antaranya.

No comments: