25 June, 2008

Lagi yang menarik tentang 'Kampung Boy'



Masih ada yang menarik tentang semalam mengenai Dato’ Lat. Kata beliau pernah yang pernah ke Amerika dahulu ialah jika di tanya tentang Malaysia kebanyakan orang-orang tidak tahu di mana letaknya Malaysia. Orang lebih tahu Negara Vietnam dan mengganggap Malaysia berada di Alaska! Kelahiran ‘Kampung Boy’ pertama kali pada tahun 1978 dalam versi asal Bahasa Inggeris adalah untuk memberitahu negara luar dan pelancong tentang budaya Malaysia.


‘Kampung Boy’ seperti menceritakan kisah hidupnya berlatar belakang kampung kelahirannya di Perak. Tidak ada yang istimewa difikirkan kerana penceritaannya adalah seperti catatan kegiatan hariannya di waktu kecil melibatkan masyarakat dan budaya ketika itu.


Sambil memberitahu beliau melahirkan ‘Kampung Boy” kerana minatnya dan tidak terfikir apa yang akan berlaku untuk 30 tahun akan datang, karya itu kini telah di terjemahkan ke banyak bahasa seperti Bahasa Jepun, Portugis,, Perancis, Inggeris (Edisi Amerika), Dutch, Sepanyol, Itali dan Korea Selatan. Yang istimewanya kali ini ialah buku ‘Kampung Boy’ versi Jerman akan dilancarkan di Pesta Buku Frankfurt 2008.


(Di atas – kenangan Dato’ Lat untuk aku-lihatlah dunia)

No comments: