04 November, 2008

Indahnya Pantun - Mengapa sepi?

Assalamualaikum w.b.t.
Sejak meletakkan Live traffic feed di dalam blog ini terasa seperti ada panduan untuk menulis kerana berdasarkan rekod saya sudah tahu apabila pelayar membuat carian pilihan post yang bagaimana ingin dicari. Dan apa yang mengejutkan saya ialah kebanyakan pengunjung blog dari luar Kuala Lumpur dan luar dari Malaysia lebih berminat dengan Indahnya Pantun. Sayangnya kebelakangan ini saya dikejar waktu yang cemburu untuk membuahkan pantun yang indah untuk diletakkan diruangan itu.

Ini bermakna ruangan itu bertapa sebentar. Mungkin telah lama kecenderungan ini wujud dan saya baru menyedarinya apabila meletakkan Live traffic feed. InsyaAllah saya akan meneruskan ruangan itu apabila bahannya ada. Menulis ruangan ini bukan mudah kerana ia mengambil masa yang lebih. Menggubah pantun perlukan imaginasi dan kehalusan perasaan. Jiwa dan jati diri Melayu kena lebih besar.

Saya biasanya akan menghasilkan pantun apabila idea datang dan menyimpan dan masa hujung minggu saya akan gunakan untuk menyusun dan menyuntingnya semula. Jika mendapat sambutan mungkin ia boleh dibuat koleksi yang boleh dibukukan. Ia sesuatu yang saya impikan sejak mula saya mewujudkan ruangan ini.

Apa khabar penggemar pantun di Oslo, penggemar pantun di Indonesia, Kedah, Negeri Sembilan dan Wilayah. Jangan lupa pada 24 dan 25 November ini ada Seminar Kebangsaan Puisi Melayu Tradisional Kebangsaan dengan tema “Pantun, Syair, Gurindam dan Nazam: Ketekalan Minda Melayu” di DBP layari www.dbp.gov.my untuk keterangan lanjut.

Salam hormat dan jumpa lagi.

No comments: