13 November, 2008

Senyum - Aku belanja kau

Setelah habis menikmati juadah makan malam di kedai Mamak itu aku dan rakan-rakanku ingin beredar. Kami melambai tangan pada macha yang duduk standby 24 jam untuk melayan pelanggan.

Biasalah bila makan ramai-ramai ni saat yang indah ialah masing-masing berebut-berebut nak bayar. Nak belanja la konon.

Macha datang mengira dengan mulut kumat-kamit tapi suaranya tak kedengaran. Saat itu rakan semeja yang tak sabar-sabar hendak membelanja aku sudah mengeluarkan wang dan mengangkatnya di udara.

Aku senyum dan senyum aku dah bertukar menjadi sengih lepas tu aku tergelak sorang-sorang. Rakanku menjadi hairan dengan kelakuan aku.

"Kenapa kau?" dia bertanya.
"Kita makan punya banyak kau keluarkan duit RM1 nak bayar..kau ingat ni zaman jepun ke?" kataku menahan gelak.
"Oh yeke..aku ingat not RM50" diapun tergelak.

Rupanya rakan ku tidak perasan dia telah mencapai not RM1 yang saiz dan warnanya hampir sama dengan not RM50.Aku lihat macha itu pun senyum, ada kebangkalian diapun tidak faham dengan apa yang kami borakkan!

No comments: