27 October, 2008

Apa Kata Dia - Shukri Shukor


Salam Apa khabar?
Lama tak jumpa. Dulu saudara ni bekerja sebumbung dengan kita buat IT.

Sekarang bagaimana?
Sekarang pun dalam bidang IT dan Telekomunikasi

Minat ngan IT?
Ya

Sekarang kerja di mana?
TeleDynamics Sdn Bhd

Kalau cakap pasal IT orang banyak yang blur. Macam susah sangat IT tu, betul ke susah?
Tak semua susah sebab kalau tahu konsep semuanya senang. Saya percaya semua bidang pasti berkembang begitu juga IT.

Apa masalahnya dalam bidang IT ni dan cabarannya?
Setahu saya perkembangan IT didalam Negara kita ni agak perlahan sedikit berbanding Negara maju lain. Ini disebabkan kemudahan yang disediakan kerajaan kini agak terhad. Jadi untuk bersaing dengan Negara luar kita terpaksalah berusaha sikit utk mendalami nya melalui rangkaian internet.

Ketika melalui laluan ke bangi, serdang saya lihat ada tanda Lebuh silicon. Apa itu lebuh silicon dan apakah ia masih ujud atau sekadar perancangan yang terbengkalai di sana?
Tak pasti

Sepanjang karier saudara bekerja dalam bidang ini apa keseronokannya dan saat yang sukar untuk di lalui?
Yang seronoknya ialah jika dapat menyelesaikan semua permintaan pelanggan dapat dipenuhi. yang tak seronoknya ketika menyelesaikan masalah berdasarkan teori tetapi tidak mengikut kehendak yang ingin dicapai.

Dijangkakan pada masa hadapan akan terjadi lambakan graduan dalam bidang ini kerana banyak IPTA dan IPTS yang menyediakan kursus ini. Apa pandangan saudara?
Pada pandangan patik, ini adalah satu persaingan yang sihat kerana mungkin untuk kedua 2 institusi ini dapat melahirkan pakar-pakar atau pencipta yang lebih kreatif dalam bidang IT yang boleh digunakan untuk semua lapisan kaum pada masa hadapan.

Okey terima kasih.
Sama-sama.

No comments: