02 October, 2008

Makan

Sekali lagi saya ingin berkongsi dengan anda ceramah Dato' Dr. Fadzilah Kamsah di Oasis pada 24 September 2008 (walaupun ini merupakan siaran ulang siar)

Makan
Dato Dr. Fadzilah Kamsah berkata kita digalakkan memakan makanan yang seimbang seperti protein dan kabohidrat. Kita juga digalakkan makan malam sebelum maghrib untuk membantu proses penghadaman. Tidur 5 jam selepas makan malam. Rasulullah pernah tidak dapat tidur lalu baginda minum susu suam.

Menurutnya ditangan kita jika diperhatikan terhadap huruf dalam tulisan arab bernombor 18. dan beliau menerangkan ditangan kita juga terdapat 18 enzim. Sebab itulah kita digalakkan menggunakan tangan ketika makan kerana enzim ini akan membantu proses penghadaman.

Kita juga digalakkan makan berjamaah kerana 18 enzim ini akan membantu proses penghadaman kita. Jika makan berjamaah hidayah Allah akan turun dan makan berjamaah ini juga akan memberi banyak kelebihan kerana selain membantu penghadaman enzim kita jika dimakan oleh orang lain akan menjadi ubat.

Selepas mendengar mengenai enzim orang lain menjadi ubat baru lah terlerai persoalan yang bermain difikiran saya mengenai air kolah di surau atau masjid yang dijadikan ubat atau penawar.

Adik saya berkata isteri bossnya terkena buatan orang. Ketika membawa isterinya ke rumah ustaz untuk diubati. Isterinya telah meraung-raung lalu teman-temannya membaca yassin dan mengazankannya untuk menenangkannya tapi semua itu tidak bias membuatkan isteri tersebut diam lalu beliau memberi minum air kolah barulah sang isteri itu diam.

Orang Cina dan orang Arab seluruh dunia mengamalkan makan malam sebelum matahari jatuh untuk kesihatan. Cuma orang Melayu melakukan kesilapan untuk makan malam iaitu diantara jam 8.00-9.00 malam dan selepas itu berehat sebentar sebelum masuk tidur. Amalan ini seharusnya diubah untuk penjagaan kesihatan. Menurut kajian yang dijalankan olehnya mendapati bahawa 80% orang melayu makan malam pada waktu di atas.

Makanan yang dimakan hendaklah dikunyah sekurang2nya 20 kali agar pencernaan berlaku dengan sempurna didalam perut. Rasulullah mengunyah 40 kali sebelum menelan makanan. Petua orang-orang tua juga mengatakan jika mahu awet muda ketika makan hendaklah kita mengunyah banyak kali sebelum menelannya. Mungkin ini ada kaitan dengan sunah itu.

Rasulullah juga bersabda “ Makanlah ketika lapar dan berhentilah sebelum kenyang.” Kerna perut kenyang akan memudaratkan kesihatan kita. Perut kita memerlukan udara untuk membantu proses penghadaman.

Post di dalam blog ini ditulis lebih awal tetapi kadang kala tidak dapat dipost dahulu kerana saya mengaturkan untuk post yang lebih sesuai pada hari-hari yang berkenaan. Kerana itu jika terdapat tarikh ianya ditulis memang pada tarikh yang terpapar bukan kesilapan teknikal.

No comments: