22 October, 2008

Mencari Sejarah Selepas Satu Abad

Tahun 2128

Di Sebuah Kota Metropolitan Bandaraya yang serba maju di asia. Teknologi IT digunakan sepenuhnya. Sistem pengangkutan yang canggih menggunakan tube. Seberapa jauh anda berada dari bandaraya ini dengan canggihnya teknologi sistem pengangkutan mereka yang tinggal di Pantai Timurpun boleh bekerja di sini.

Ketika itu kebanyakan urusan perniagaan memerlukan anda melakukan pergerakan yang sangat minimum kerana semuanya boleh dilakukan melalui perkhidmatan online atau pun telefon bimbit.

Tiba-tiba sebuah kenderaan yang membawa rombongan dari Selatan tiba di Wangsa Maju. Untuk melawat sebuah Institusi yang telah melakukan banyak kerja berkaitan terjemahan dan kejurubahasaan.

Sumbangan Institusi yang besar dalam pembangunan negara melalui penyaluran maklumat melalui bidang terjemahan dan kejurubahasaan memang tidak boleh dinafikan lagi.

Seorang guru keluar dari kenderaan tersebut diikuti sekumpulan kanak-kanak. Dia memperkenalkan mereka adalah dari Persatuan Sejarah Sekolah Rendah Johor Bharu. Mereka berjalan menuju ke dalam bangunan yang bersejarah dan berusia lebih 100 tahun itu. Kehadiran rombongan itu disambut mesra oleh kakitangan Institusi itu. Mereka dibawa meninjau divisyen-divisyen yang penting di situ.

Setelah satu jam berlalu guru itu bersuara.
“Boleh kami lihat naskah-pertama terbitan Institusi ini iaitu Koleksi Rafflesia. Kami selalunya mendengarnya dalam pelajaran sejarah sahaja.Karya ‘Rich Dad Poor Dad’ dalam bahasa Melayu-‘Bapa Kaya Bapa Miskin’ yang pernah diterbitkan 124 tahun lalupun mesti ada di sinikan?”

“Ya cikgu saya teringin melihat ‘The Epic of Hang Tuah’yang pernah mendapat sambutan hangat di Eropah seperti karya-karya Shakespears. Tentu mereka ada simpankan Cikgu?”

“Saya pula ingin melihat “Watikah Perisytiharan 100 tahun Kolej Melayu Kuala Kangsar” yang kini sudah berusia lebih 200 tahun.” Terjemahannya dilakukan oleh Institusi inikan dahulu.”

“Cikgu-cikgu saya nak tengok buku-buku yang pernah dimasukkan di dalam Katalog “The Malaysian Story”. Institut ini pernah terbitkannya satu abad yang lalu untuk di bawa ke Jerman untuk suatu pameran buku di sana. Sekarang pameran buku seperti itu sudah tiada lagi dan satu pameran seumpama itu dihidupkan kembali kini tetapi bukan di Jerman tetapi di Perancis” Kata seorang murid India yang petah bercakap.

Pegawai itu senyum sambil membalas.
“Maaf semua buku-buku itu mungkin di simpan oleh Perpustakaan Negara Malaysia atau Arkib Negara. Kami Cuma ada terbitan terkini sahaja. Anda boleh pergi kesana untuk melihatnya atau saya boleh bantu anda melalui internet bahan-bahan yang ada dipamerkan di sana. Perisytiharan itu pula mungkin di simpan oleh pihak Kolej Melayu Kuala Kangsar. Saya pasti mereka ada simpan.”

“Kami cuma simpan dokumen dua tahun terkini sahaja. Itupun jika masih ada ada dalam simpanan.” tambah pegawai itu lagi.

“Oh ya! Okeylah terima kasih” kata Cikgu selaku ketua rombongan.

“Kalau macam tu baik tak payah datang jauh-jauh semua yang kita lihat tadi dah ada dalam laman web Institusi ini. Semalam nenek aku sakit aku keberatan nak ikut rombongan ini. Tapi mengingatkan aku akan dapat lihat artifak itu aku kuatkan jugak datang ke sini.” Bisik kanak-kanak India itu kepada rakannya.

Dengan imaginasi itu tadi kita dapat melihat mengenai sejarah yang dicari. Itu cuma sebahagian kecil dari sejarah yang disentuh. Adakah anda rasa kita perlu memelihara sejarah yang kita punya sekarang. Kerana sejarah itu penting untuk pembangunan bangsa dan negara.

Sejarah merakam segalanya. Sejarah merakam kelemahan dan kemajuan yang pernah dilalui. Jika ada rakaman sejarah kita tidak akan mengulangi kelemahan yang pernah kita lalui.
Atau kita peduli apa dengan generasi akan datang. Jika mereka perlukan semua maklumat itu pandai-pandailah mereka cari sendiri. Sekarangpun dah ada pihak lain yang sibuk-sibuk menyimpan sejarah kita yang penting-penting. Bila perlu kita minta sahaja dari mereka. Lagipun ketika itu semuanya sudah canggih.

Mungkin kita berangan terlalu jauh sehingga satu abad. Cuba kita berilusi untuk satu dekad sahaja. Sedekad yang berlalupun kita tidak punya bahan sejarah jika kita ingin pamerkan atau tonjolkan"Kecemerlangan Industri Terjemahan-Sedekad Berlalu di Sini." Yang mungkin dapat kita pamerkan ialah hanyalah tulisan dan rencana sahaja.

Lalu aku terfikir pernah suatu ketika aku menyelamatkan satu frame gambar yang ada buku terbitan pertama ITNM hanya semata-mata kerana ada orang mahu menggunakan frame itu. Nampaknya frame gambar itu lebih berharga dari gambar yang bersejarah itu . Bak kata Nabil Lu Pikirlah Sendiri.

No comments: