21 October, 2008

Perihal Rotan

Selain dari lagu merapu di Radio Sinar celotah dan cerita yang dipaparkan di dalamnya sangat informative. Si Keril (atau Khairul Rashid) DJ pagi ini(20 Oktober) mengemukakan topik “Pengalaman Di Rotan” diapun menceritakan pengalaman di rotan di sekolah kerana pelbagai kesalahannya. Nakal si Keril itu rupanya. Sayapun pernah dirotan ketika di sekolah tetapi bukan kerana kesalahan saya tetapi kesalahan bersama. Satu kelas di rotan kerana tiada rakan-rakan yang mengaku melakukan kesalahan itu.

Ceritanya ada sesuatu yang lucu telah berlaku. Kelucuan itu terlalu peribadi sehingga seluruh kelas tertawa. Ketika itu telah tamat waktu untuk mata pelajaran Bahasa Melayu dan selepas itu kami akan mempelajari mata pelajaran Bahasa Inggeris. Waktu senggang itulah kejadian itu berlaku sehingga ada yang tidak boleh berhenti ketawa walaupun guru Bahasa Inggeris telah masuk ke kelas.

Selepas memberi salam masih ada yang tersenyum dan menyambung ketawa. Guru menjadi hairan dan bertanya kenapa ketawa. Tetapi kami tidak dapat menjelaskan kerana hal itu sangat memalukan. Kerana berperasangka kami mentertawakannya lalu hal itu telah dilaporkan kepada Guru Besar. Apa lagi satu kelas berbaris masuk ke dalam bilik Guru Besar dan kami menerima habuan apabila semua tidak terkecuali seorangpun di rotan di telapak tangan.

Apa yang menarik di Radio Sinar pagi tadi ialah apabila seorang pemanggil yang dikenali sebagai Yeop sahaja telah menelefon DJ dan memberitahu bahawa merotan itu sebenarnya satu kesalahan dan tidak dibenarkan. Ia merupakan penggunaan alat seperti senjata yang boleh membahayakan mangsanya. Terdapat akta (maaf saya kurang jelas ketika dia menyebut tentang akta itu) mengenai hal ini telah diwujudkan. Jika seseorang yang didapati bersalah sekalipun bukan anggota polis yang akan memberikan hukuman rotan. Dia dibacarakan dahulu kemudian dihukum dengan prosedur.

Tetapi budaya kita telah membenarkanya sejak dari dulu lagi . Guru mengajar Al Quran merotan, ibu bapa merotan dan guru-guru juga merotan. Merotan mereka sekadar memberi kesakitan sebagai peringatan supaya tidak mengulangi lagi kesalahan yang serupa. Rotan mereka bukan untuk mencederakan atau mencacatkan anggota badan.

Selain dirotan saya juga pernah di lempang, dicubit atau ditampar tetapi semuanya itu dilalui pada peringkat tertentu sahaja. Setelah meningkat dewasa kesakitan itu tidak lagi dirasai lagi kerana bentuk kesakitan hati pula dimainkan oleh pendidik kita.

Bentuk-bentuk kesakitan berubah mengikut fizikal dan tahap mental. Bila sudah dapat berfikir pendidik akan menggunakan akal pula untuk mendidik kita.

Hari ini anak-anak terlalu dimanjakan. Dulu kebanyakan ibu adalah suri sepenuh masa sekarang ibubapa kebanyakannya bekerja. Anak-anak ditinggalkan di pusat penjagaan. Habis waktu bekerja anak-anak kembali ke pangkuan ibubapa. Terlalu singkat waktu bersama anak-anak sehingga jika ada kesalahan anak-anak tidak sampai hati ibubapa untuk memukul anak-anak mereka.

Di sekolah anak-anak menjadi manja tidak boleh di sakiti. Pantang ada guru disiplin yang menjatuhkan hukuman ke atas mereka laporan polis akan dibuat oleh murid-murid atau ibubapa itu sendiri.

Dalam keadaan sekarang anak-anak tidak lagi takut dan hormat kepada pendidik kerana anak-anak tidak lagi diajar untuk takut kepada sesiapa. Adalah sesuatu yang merbahaya anak-anak menjadi berani dan tidak tahu membezakan antara berani dan kurang ajar dan akhirnya mereka membesar dalam keadaan kurang ajar tidak lagi menghormati kepada siapa yang mereka sepatutnya hormat.

Hadis Rasulullah S.A.W.yang bermaksud :
" Suruhlah anak kamu bersembahyang pada usia tujuh tahun dan pukullah pada usia mereka sepuluh tahun serta pisahkanlah tempat tidur mereka."

Sekarang ibubapa terdiri dari generasi yang membesar sama dengan mereka membesarkan anak-anak mereka (bukan semua). Lihatlah persekitaran kita apa yang terjadi sekarang amat berkait rapat dengan soal pendidikan. Tidak perlu saya menyebut kes apa, hampir setiap hari ada sahaja di dada akhbar berita mengenai anak-anak atau remaja yang ada masalah dan yang tidak boleh saya lupa ialah pernah ada kes anak mengelar leher ibubapa dan yang paling banyak lari meninggalkan rumah!

Semoga kita dapat berfikir dengan lebih terbuka mengenai rotan. Ramai orang yang berjaya hari ini kerana rotan.

Petikan METRO 21 Oktober 2008 (Hari ini)

Di Kangar Perlis. Kerana salah faham sesama sendiri dua kumpulan pelajar lelaki bergaduh dan berlaku insiden sepak terajang, seminggu sebelum itu seorang pelajar tingkatan dua sekolah sama(Sekolah Menengah (SM) Perlis menyerang dan menerajang seorang guru perempuan di dalam kelas.

Murid sudah tidak takut dengan pendidik. Gurupun boleh disepak terajang!

No comments: