14 October, 2008

Selebriti itu melanggar keretaku.

Teringat suatu malam dua tahun lalu bersama kawan di sekitar Ampang Point. Sedang aku memandu dan tiba di sebuah simpang tiga aku berhenti sejenak sebelum meneruskan perjalanan pulang ke rumah.

Tetapi saat aku memberhentikan kenderaan sebuah kereta telah ‘mencium’ keretaku membuatkan aku dan kawanku terhentak nyaris terkena pintu kereta. Nasib baik kami pakai tali keledar. Pakailah tali pinggang keledar (JPJ mesti suka post ini).

Kami saling memandang bingung sebentar. Kemudian barulah kami sedar kereta yang dinaiki telah dilanggar. Aduh. Ni mesti cerita panjang lagi ni. Dua tiga hari pun belum tentu selesai. Aku pantas keluar dan meluru ke belakang. Sedikit je sondolan itu tapi pasti mesti di bawa ke bengkel juga.

Aku melihat seorang lelaki berbadan tegap keluar dari kereta yang melanggar aku. Dalam kesamaran aku melihat kulitnya yang cerah. Dia berjalan menghampiriku. Oh tidak aku kenal orang itu. Dia seorang pelakon. Aku kuatkan semangat walau siapapun dia. Dia telah melakukan kesalahan dan mesti menanggung segala kos itu.

“Kenapa bang?” Aku menyoalnya.
“Saya tak perasan, saya ingat kamu sudah bergerak terus tadi.” balasnya.
“Tapi abang sepatutnya tunggu dulu. Abang mesti mengekori saya terlalu rapat tadi” aku mengagak. Dia mengangguk sahaja. Aku nampak dia panik.
“abis macam mana ni?”dia bertanya.
“ kereta ni kena repair. Abang yang langgar dari belakang abang dah salah. Saya nak claim insuran tapi kita kena report dulu.”
“Ok” dia membalas
“Kita pergi Balai ya” aku mencadangkan kepadanya. Dia mengangguk sahaja.

Kami bergerak menuju Balai Polis. Fikiran aku kacau memikirkan cara yang mudah dan terbaik bagi kami. Cuma tinggal 100 meter lagi kami menghampiri Balai Polis aku memberhentikan kereta. Dia juga ikut berhenti.

“kenapa?” dia menyoalku di tepi jalan.
“macam ni bang saya kira apa kata kita settle sendiri-sendiri saja” kata aku kepadanya.
"kalau di Balai dah tentu abang kena compound nak kena ganti saya punya kerosakan lagi dah tu abang kena point lagi."kataklu kepadanya.

Setelah berbincang mengenainya dia bersetuju. Dia pun belum pernah melalui episod seperti itu. Dia juga bimbang cerita mengenainya akan keluar di dada akhbar dan mungkin itu akan menjejaskan reputasinya sebagai pelakon yang bersih sebelum ini.

Begitulah episod keretaku dilanggar selebriti. Untuk peringkat awal aku settle sendiri di bengkel beberapa bulan selepas itu barulah selebriti itu membayar balik ganti rugi aku kepadaku. Itu semua kerana kesibukannya mencari makan. Walau apapun aku respectlah kat dia kerana tidak mungkir janji.

Nak tau ke sape pelakon tu..Em takyah ler..kan kena saman lak

No comments: