01 October, 2008

Beraya tapi makan jangan terlampau kenyang!


Memori silam sememangnya tidak akan luput dalam ingatan. Dan sempena hari raya aku ada satu yang ingin dikongsi bersama. Kisahnya puluhan tahun yang lalu.

Di masa raya. Siangnya kami beraya di rumah jiran dan sanak saudara. Aku tinggal di rumah teres jadi memang banyaklah tempat yang hendak dituju.

Kisahnya mengenai adikku yang bongsu. Aku tidak tahu di mana dia beraya. Dan agaknya banyaklah makanan kegemaran yang dimakannya. Malamnya ketika kami sibuk melepak di ruang tamu bersama arwah bapaku si adik bongsu aku ni tidur di sisiku. Penat agaknya.

Sedang aku memerhatikan wajahnya yang lena dan penat itu tetiba aku terlihat makanan sedikit demi sedikit keluar dari mulutnya. Rupanya dia muntah di dalam tidur. Semua kecoh dan mengejutkannya.

Aku harap ini dapat menjadi pengajaran kepada semua. Makanlah berpada-pada dan jangan tidur kalau terlampau kenyang. Bimbang korang lak ditimpa keadaan yang sama.
Selamat menjamu selera.

No comments: