21 September, 2008

Apa Kata Dia - Jefri Haji Bujang

Kawan lama. Yang kalau jumpa tak reti nak berhenti bercakap. Tidurpun masih bercakap. Kalau lelap je dia tak bercakap. Terima kasih kerana sudi berkongsi di sini.

Nama Saudara?
Jefrey Hj Bujang

Apa Khabar?
Sihat walafiat, alhamdulillah


Bagaimana puasa tahun ini?
Tahun ni kurang letih dan dahaga sebab kat Kuching tiap2 petang hujan.

Kerja di Bulan puasa bagaimana?Masih mengendalikan kelas memasak?
Bekerja di sektor pelancongan ni, business di musim puasa agak perlahan. Ye lah siapa nak traveling kan . Kecuali membawa kumpulan pelancong dari Semenanjung bershopping di sini. Menakjubkan begitu ramai mereka turun tiap2 hujung minggu untuk beli kek lapis dan pergi ke Serikin ( sempadan Sarawak / Indonesia ) untuk shopping raya. Nak tahu cerita lanjut, lurusi blog saya.

Kelas memasak, di bulan puasa ni ada tak?
Yang terakhir bulan Ogos lepas.

Kenapa tidak menjadikan bidang masakan sebagai profesion?
Saya belajar memasak semasa menuntut di Jepun dulu semasa bekerja sambilan di Restoran Only Malaysia kepunyaan org Malaysia. Tetapi saya tak berminat untuk menjadikannya sebagai kerjaya kerana saya lebih cenderung kepada pengurusan hotel & agensi pelancongan. Boleh jumpa ramai orang. Kalau tukang masak terperok kat dapur je… hehehehe

Dan bagaimana persiapan hari raya tahun ini?
Persiapan macam tahun2 lepas. Tak semeriah masa arwah bapa masih hidup. Tapi Kek Lapis Sarawak tetap ada. Tahun ni tempah sampai 20 biji sbb nak hantar pada saudara2 di semenanjung.

Rutin anda di hari raya?
Selepas balik solat raya, kami sekeluarga akan berkumpul untuk sesi bermaafan. Uniknya adat bersalam melayu Sarawak, sambil duduk bersila ( lelaki ) & bersimpuh (perempuan) kami akan mencium tangan orang tua, disusuli dengan mencium kawasan lutut tanda hormat dan seterus nya mencium pipi. Begitulah bagi yang muda, adik2 akan membuat perlakuan yang sama terhadap abang2 dan kakak2 serta orang yang lebih tua dari mereka. Selepas itu sudah tentu ada sessi bergambar. Dan bermulalah kemeriahan menyambut tetamu hingga tengah malam.


Kuih buat sendiri?
Ya, kuih lapis kita buat sendiri dalam 4 jenis dan selebihnya di tempah.


Menu keluarga di pagi raya selalunya apa?
Yang paling special adalah kelupis. Kelupis adalah makanan tradisi org Melayu Sarawak. Ia seperti ketupat pulut tetapi berbentuk panjang. Ia dibungkus dengan daun kelapa muda. Rasa nya lemak dan sungguh sedap. Ia sesuai dimakan dengan kari, kuah kacang , rendang & serunding

Siapa yang menyediakan menu tersebut?
Biasanya kelupis, mak yang masak. Tetapi lauk2 lain saya dan adik2 bergotong royong membuatnya. Inilah meriahnya beraya dengan keluarga!

Kalau di Semenanjung yang popular untuk sambutan raya ialah Rendang, Lemang, Ketupat dan Sate bagaimana pula dengan di Sarawak ?
Semua tu sama sahaja, tetapi terdapat menu unik dari Sarawak iaitu Laksa Sarawak, Mee Kolok, Lemang berinti daging & ayam , Kelupis dan semestinya Kek Lapis Sarawak.

Kelainan orang di sini ( Sarawak ) menyambut hari raya?
Di Sarawak, konsep rumah terbuka telah diamalkan sejak zaman datuk moyang lagi. Tuan rumah menerima tetamu seawal 8.00 pagi hingga 12.00 tengah malam selama 7 hari berturut2. Sepanjang 7 hari, masyarakat melayu di sini seperti juga di Brunei akan memakai baju melayu & baju kurung semasa berziarah. Biasanya dalam satu hari kita boleh pergi lebih 10 buah rumah. Biasalah, budak2 akan turun naik ke semua rumah tanpa mengenali tuan rumah untuk mendapatkan duit raya.

Uniknya di Sarawak, rumah melayu turut dikunjungi oleh kaum2 lain ( di Sarawak ada 25 lebih kaum peribumi ). Biasanya kita menyediakan kuih muih serta minuman sepanjang 7 hari raya. Lauk pauk seperti Kari & rendang hanya dihidangkan pada hari pertama & kedua sahaja.

Satu lagi perkara unik disini ialah ada sesetengah kawan karib kita yang bukan beragama Islam akan memberi buah tangan sebelum hari raya seperti, telur , ayam hidup dan air minuman bergas kadang2 tu sampai 3 crate. Biasanya bahan2 ini untuk adalah untuk di masak untuk juadah hari raya. Begitu terserlahnya keharmonian masyarakat di sini.

Masyarakat Cina pula juga akan memberi Angpau kepada anak tuan rumah sebahgai tanda penrsaudaraan. Begitu juga sebaliknya di Hari Gawai Dayak dan Tahun Baru Cina, masyarakat Melayu akan memberi kek lapis kepada sahabat mereka sebagai balasan. Begitu unikkan?

Adat “bertuntung“ juga satu keistimewaan yang bermula di malam 7 likur hingga hari raya. Bertuntung adalah aktiviti memasang api pelita disepanjang jalan dikampung2. Setiap rumah akan menyumbang 10 hingga 30 biji pelita dan diletakkan di hadapan rumah .Ia akan bersambung dengan rumah2 jiran menyebabkan suasana kampung dipenuhi dengan cahaya pelita dan amat meriah sekali. Malah turut diadakan pertandingan antara kampung. Ada sesetengah kampung yang begitu kreatif dengan membuat Pintu Gerbang dari pelita di pintu masuk kampung masing2.


Peristiwa raya yang anda tidak boleh lupakan.
Tahun pertama tidak beraya dengan bapa yang meninggal dunia pada tahun 2007 dan beraya di dalam bilik kuliah semasa menuntut di Jepun.

Tahniah 14 September hari ulantahun anda tarikh itu sebenarnya sama dengan tarikh ulangtahun ITNM. Apa hadiah istimewa yang anda dapat?
Disebabkan hari jadi saya jatuh pada bulan Ramadan maka ianya disambut semasa berbuka puasa. Tiada apa yang istimewa sebagai hadiah tetapi puluhan sms dan panggilan telefon dari sahabat & saudara di seluruh Malaysia amat menyentuh hati saya kerana mereka ingat dengan tarikh lahir saya.


Harapan anda untuk raya tahun ini.
Semoga segala perancangan berjalan lancar, dan sedih sikit sebab adik tak balik kerana beraya dengan suami & anak2 di Banting, Selangor.

Ucapan anda?
Kesempatan ini saya ambil untuk mengucapkan selamat hari raya buat Enche Lah sekeluarga, semoga berbahagia di samping keluarga. Juga kepada teman2 lama semasa belajar di ITM, Shah Alam batch 1985/87, dan sahabat2 yang sama-sama belajar di Tokyo, Jepun batch 1988/1991, serta semua sahabat handai dan saudara di Semenanjung, Sabah & Sarawak, keluarga ayah di Singapura & keluarga ibu di Brunei Darussalam. Tidak lupa juga kepada saudara2 yang menetap di luar negara. Selamat Menyambut Aidil Fitri, Maaf, Dzahir & Batin.

No comments: