25 September, 2008

Hutang

Untuk dikongsi bersama sebab saya tahu bukan semua berpeluang menonton Astro Bersama Dato Fadilah Kamsah setiap pagi di OASIS jam 7.00 pagi atau ulangannya 6.00 petang. Memang menarik topik yang dikemukakan seperti bohong, mengapa wanita mudah menangis dan pasal hutang.

Kata Dato' Fadilah Saidina Umar r.a berkata jika mahu umur panjang minumlah susu setiap hari dan orang yang umurnya pendek dan tidak akan hidup lama ialah orang yang suka berhutang.
Dah itu saja sebab saya kira yang lain-lain itu kita dah biasa dengar yang ni barang kali jarang-jarang kita dengar.

Lalu teringatlah saya kisah hutang yang tak luput dari ingatan saya. Juga dari ceramah ustaz ketika kecil. Di zaman rasulullah ada dua orang sahabat karib yang alim. Salah seorangnya telah berhutang dan yang berhutang ini telah meninggal dunia.

Lalu setelah sekian lama meninggal sahabat yang masih hidup inipun bermohonlah kepada Allah untuk bermimpi melihat keadaan sahabat yang telah meninggal itu kerana sangkanya sahabatnya sedang mendapat kebaikan di alam barzah kerana amalnya di dunia.

Tetapi alangkah terperanjatnya sahabat tadi apabila bermimpi sahabatnya sedang dalam kesengsaraan di alam kubur kerana masalah hutangnya. Amalannya tergantung kerana dia tidak berjaya melangsaikan hutangnya sebelum dia meninggal.

Lalu dia pun berceritalah bahawa dia telah berhutang dengan sipolan dan jumlahnya tidak banyak dia telahpun menyediakan wang untuk menjelaskan hutang tersebut di rumahnya dan pada hari dia ingin menjelaskan hutangnya nyawanya telah diambil oleh Allah s.w.t.

Sahabat tadi bermohon agar sahabatnya di dunia untuk ke rumahnya dan mengambil wang tersebut dan segera menjelaskan hutangnya bagi meringankan beban yang dialaminya.

No comments: