27 September, 2008

Iklan Raya Petronas

Sungguh menyayat hati dengan iklan petronas terbaru. Menampilkan kisah seorang anak yang pulang berhari raya di kampung dengan seorang ibu tunggal. Ibunya penuh dengan sifat seorang wanita yang tabah dan cekal mengharungi hidup bersendirian.

Si anak yang baru sampai memang seorang anak yang sibuk bekerja.membawa bersama komputer riba untuk menyiapkan kerja-kerja di kampungnya. Malang sekali di kampungnya tidak ada liputan talian telefon yang menyebabkan si anak mahu tidur di pekan kerana di sana ada liputan talian telefon.

Si anak yang bernama Man yang telah mendapat keizinan si ibu untuk tidur di pekan menanyakan sama ada ibunya tiada masalah jika dia tidak tidur di rumah. Si ibu memang seorang yang memahami melepaskan sahaja anaknya pergi walaupun dia baru sahaj pulang untuk bermalam.

Di pekan ketika sedang sibuk bekerja bersama komputer riba di sebuah kedai kopi Man telah bertemu dengan seorang Pakcik yang datang untuk minum. Pakcik ini sebenarnya datang menziarahi dan menemankan anaknya yang menjalani pembedahan. Malangnya Pakcik ini tidak dibenarkan tidur di hospital.

Pakcik ini berkata selagi matanya tidak dapat melihat dan telinganya mendengar akan kesihatan anaknya selagi itu perasaannya tidak tenang. Itulah perasaan kasih sayang sejati seorang ayah terhadap anaknya.

Luahan perasaan seorang ayah ini telah menyedarkan Man akan ibunya yang ditinggalkan sendirian di rumah. Walaupun cuma setahun sekali balik untuk berhari raya tetapi di malam raya masih lagi mahu meninggalkan ibunya semata-mata kerana kerja.

Anak yang bernama Man tidak jadi bermalam di pekan malam itu hanya kerana perbualan dengan Pakcik tadi. Dia segera menelefon ibunya tetapi tidak berjawab. Man ingin pulang dan bersama ibunya. Sampai di rumah Man mengetuk pintu rumah yang telah sunyi dan sepi hatinya hiba tetapi kemudian berubah apabila melihat ibunya muncul baru pulang dari masjid. Man memeluknya dan menyatakan perasaan sayang terhadap ibunya.
Itulah mesej yang ingin disampaikan oleh iklan petronas. Sangat menyentuh perasaan. Lalu akupun merasa sangat bersyukur kerana dirumahku ada talian tetap kalau tak aku pun terpaksa tidur dipekan untuk mengemaskinikan blog aku.

Si ibu dalam iklan itu kalau tak silap Datin Maria Arshad pelakon yang popular tahun 80an dahulu emak kepada pelakon Ijoy dan mentua Syarifah Shahirah. Lembut suaranya memang sesuai dengan watak ibu yang sabar.

No comments: