27 September, 2008

Bila Di Restoran Mewah - Jangan Terpedaya!

Menikmati segelas ‘Singa Ben’ atau Teh O Ais Limau dalam gelas yang cantik di sebuah restoran yang unik.seperti di sebuah taman, ada kolam mini dan bunyi air mengalir. Ikan koi berenang-renang di dalamnya. Bangku dan kerusi jati cukup memberikan suasana kekampungan yang mendamaikan hati yang mendambakannya, aduh.

Sambil menghirup ‘singa ben’ mataku terus melilau mencari teman-teman yang berjanji untuk datang minum bersama.
Nah itupun kelibat dia. Seorang wanita dan remaja lelaki. Tidak banyak dialog kedengaran. Yang jelas remaja lelaki itu seperti kurang senang dengan pertemuan itu. Seperti enggan berbual denganku.Apa dosaku terhadapnya? Dengan isyarat badan wanita yang mahu duduk di tempat lainbersama remaja lelaki itu aku pun mengizinkan mereka meninggalkan aku sendirian. Biarlah mungkin rezeki aku untuk sendirian di situ.

Aku tidak mahu banyak fikir mengenai hal itu. Aku ingin damai di restoran itu dengan ‘Singa Ben’ aku. Mataku terus melilau di sekitar restoran dan terhenti pada sebuahbingkai gambar bunga kuning yang dicetak besar. Cantik kalau boleh aku mahu memilikinya di rumahku sendiri.Tapi ah merepeklah. Semuanya aku nak itulah nafsu yang tidak pernah puas.

Resah juga aku bila memikirkan remaja lelaki itu seperti kurang senang dengan pertemuan tadi. Sebelum ini dia okey saja dengan aku. Apa yang tak kena.mahu saja aku terjah dan tanya dia kenapa.tapi sabar lah itu bukan caraku.Biarkan wanita itu merungkaikannya.

Cukuplah minum petang itu sehingga saat itu sahaja kerana keadaan selepas itu tidak lagi memberikan kedamaian. Aku melambai kepada pelayan restoran lelaki untuk mendapatkan bil minuman kerana aku mahu beredar dari situ.

“semua sekali RM140.00”kata pelayan itu.
“Apa? RM140.00. Awak salah meja tak?”Tanya aku.
“Tak memang saya tak salah Encik.”
“Saya cuma minum segelas Teh O Ais Limau, Takkanlah banyak itu!
“Ya Encik! Bukan harga minuman sahaja yang Encik kena bayar, itu bunyi air kolam, pemandangan cantik kat sini, hiasan dinding yang unik itu, hawa dingin dan gaji pekerja di sini semua termasuk dalam bil itu”

Betul-betul melampau kataku.aku diam sahaja sambil menuju ke tempat bayaran untuk menjelaskan bil itu. Sumpah aku takkan datang lagi ke restoran itu.sampai sahaja di tempat bayaran aku mengeluarkan 3 not RM50.00 dan memberikan kepada juruwang.

“Cuba awak tengok betul-betul takkanlah segelas air RM140.00?”kataku tidak berpuashati.
“Tak apa saya semak balik Encik”kata juruwang itu.
“Maaf Encik ada kesilapan pada bil itu jumlahnya cuma RM48.00”kata juruwang.
Aku sedikit lega walaupun agak mahal tapi perasaan aku rasa aman sedikit. Juruwang melihat reaksi mukaku yang tidak berpuashati. Lalu dia meminta maaf.

“Encik ini ada pakej menu untuk Encik sebagai tanda mohon maaf kami pada Encik”kata juruwang sambil menghulurkan sebiji buah kelapa muda dipotong ada payung kecil di sisinya dan sepinggan makanan barat daging panggang!

Wah nampaknya aku masih belum boleh beredar dari restoran itu.Nak kena habiskan makanan itu pula. Seorang pelayan membawakan pakej menu tanda mohon maaf itu berjalan beriringan denganku mencari meja untuk aku duduk.

Ketika itu aku terasa kepalaku sakit. Aduh. Aku tersedar dari tidur.mimpi rupanya. Sial. Aku senyum sendirian. Dah lama aku tak bermimpi. Sudah lah mimpi, mimpi kat restoran mewah pula. Kena kencing pulak tuh. Ya ampun. Mengarut. Yang paling ralat aku sedar sebelum aku dapat merasa hidangan kedua itu. Aku lihat jam. Pukul 6.10 pagi. Aku belum solat subuh lagi.

Dengan kisah mimpi itu aku terus teringat pada ceramah ustaz bahawa mimpi itu ada 3 jenis. Mimpi adalah mainan tidur. Satu mimpi yang terjadi akibat kita terlalu bermasalah, fikiran yang tidak tenteram kita pun tidur dan ia menjelma di dalam mimpi. Kedua mimpi syaitan. Apabila tidur tidak membaca doa dan menjaga tertib tidur dan ketiga mimpi ilham. Iaitu mimpi Allah ingin memberikan gambaran atau memberitahu sesuatu kepada hambanya.

Lalu aku berfikir panjang memikirkan di kategori mana mimpi tadi? Atau ia tidak tergolong di dalam mana-mana kategori di atas. Mungkin sekadar untuk menjadi ‘Dejavu’ apabila aku bertemu situasi sebenar dalam realiti di suatu masa yang akan datang!

No comments: