14 September, 2008

Apa Kata Dia - Sudin Hamid



Kali ini juga kita berkesempatan untuk mengetahui bagaimana kehidupan seorang lagi perantau dari Malaysia di Doha, Qatar. Pengalaman hidup kita sentiasa berbeza

Apa Khabar?
Khabar baik, Alhamdulillah.

Nama saudara?
Boleh panggil Sudin saja (Sudin Hamid)

Sudah lama di Doha dan buat apa di sini?
Sempat lah pandai cakap arab 2, 3 patah. Dah masuk 2 tahun lebih sikit. Saya bekerja.

Bagaimana berpuasa di perantauan?
Boleh tahan banyaknya godaan . Antara godaan nya (ke cubaan?) panas dalam 45-50 darjah celcius. Godaan lain tak boleh cerita. Tapi kerja pukul 8am - 2pm je. So ada plus minus juga lah balik dulu sebelum buka.

Islam agama dan amalannya satu tetapi budaya masyarakat tentunya berbeza dalam menyambut Ramadan. Bagaimana keadaan bulan Ramadan di sana?
Orang Qatar yang saya kenal sorang je. Boss saya. Tu pun tak tau duduk mana dan macam mana rumah diaorg. Diaorg sini macam tengku-tengku kat Malaysia kita cuma orang suruhan. Yang datang kerja dari negara-negara Mesir, India, Pakistan, Filipina etc ramai lah. So kira budaya rojak lah juga.

Tak rindu dengan masakan tempatan di waktu berbuka?
Saya makan apa yang sedap so tak kisah sangat. Cuma kuih muih je ada miss sikit. Kawan kita ada 1 Melayu kat ofis duduk serumah dan pandai masak. Kalau teringin apa2 cakap je dia boleh buat.

Ada restoran yang menyediakan masakan Malaysia tak di sana?
Ada tapi tak pernah pegi (tau je lah kita ni anti-sosial dan takut orang kenal). Restoran Indon dekat rumah adalah pegi sekali2.

Amalan orang di sini ketika Ramadan?
Macam2. Maksiat pun orang buat juga tapi diam-diam (bukan kata dulang tau). Tapi takdelah orang berani makan tengah jalan macam kat Malaysia walaupun ramai yang bukan muslim. Masjid kira penuh juga waktu Terawih. Khemah untuk buka puasa banyak disediakan oleh badan2 tertentu seperti Rumah Zakat dsb (Malaysia ada juga Zakat tapi kemana agaknya duit tu???)

Waktu bekerja di sana?
Kebanyakannya habis kerja sebelum pukul 2 pm.

Pernah berhari raya di sini?
Kalau tak balik raya nanti emak kita tak bagi keluar negeri lagi tau. So kenalah dengar cakap emak kita. Sebab kita pun cayang emak kita juga.

Berapa lama saudara fakir boleh bertahan di negara orang. Adakah akan terus menetap di sini?
Selagi ada peluang kerja yang lebih sikit lumayan dari negara sendiri, dan ada benda-benda "menarik" kat sini mungkin tahan lah sampai janggut dah putih. (sekarang rambut je baru putih itu pun kena cat hitam selalu).

Hari raya ni balik ke Malaysia?
InsyaAllah. Mungkin utk 2 minggu.

Ucapan saudara untuk rakan2, saudara di Malaysia dan juga pembaca blog enche's
Perumpamaan "Hujan batu di negeri sendiri - hujan emas di negeri orang" tak boleh pakai kat sini sebab sini hujan 2, 3 kali setahun je. Selamat berpuasa. Berbuka dan berhari raya seadanya je tau. Jangan membazir. Kesian kat makanan tu kena reject.

Terima kasih
Sama-sama menjunjung kasih.

2 comments:

Anonymous said...

Sudin!!!!!!!!!!!!!! Lama tak jumpa ko, Jumpa kat KL raya ok. Tapi ko jangan nak jadi alim alim lak ngan aku nanti.. byk citer nih. norly

Anonymous said...

che... ko ada email sudin? aku rindu kat dia- norly