24 August, 2008

Apa Kata Dia - Kamarudin Sanusi

Baru minggu lepas di blog ini ada berita mengenai pukau dan rompak dan ini adalah secara kebetulan saya ingin memaparkan cerita mengenai pengalaman seorang teman yang di rompak beberapa tahun yang lalu di sebuah kawasan perumahan di Setiawangsa.






Apa Khabar?
Alhamdulillah sihat

Saudara setuju kalau kita katakan jenayah rompakan tidak pernah akan padam dari kehidupan manusia?
Mungkin jugak

Apa yang menyebabkan manusia suka merompak, mencuri atau samun?
Mungkin atas desakan hidup atau mungkin juga ada yang suka mencuri kerana dah jadi suatu kesukaan yang dia pilih sendiri..a ah memang ada orang saja2 suka mencuri …ala ada member tu siap curi makan kononamik skit nak rasa buah anggur kat supermarket..benda kecik konon..tapi tu kan orang punya…tu ar orang tengok pada physical, size ….tapi lupa tengok pada prinsip nya… mencuri gak tuuuu..

Bagaimana pendapat saudara untuk mengurangkan jenayah ini dari terus berlaku/ Peranan siapa?
Peranan ibubapa yang mendidik dari bayi..peranan guru disekolah…peranan masyarakat yang amik tau sesame jiran..peranan ketua masyarakat..peranan ketua negara..

Pengalaman saudara dirompak?
Ermmmm sekitar 2001…

Bagaimana kejadian itu bermula?
Suatu petang sabtu di kedai photo kat Setiawangsa…waktu tu ana nak amik gambar yang dah dicuci…sambil tunggu staf pompuan amik gambar, ana tgk majalah foto di kaunter belakang…tetiba staf pompuan yg jaga kaunter phone/camera kat bahaginn depan berteriak…ABANG! ABANG! ABANG!
Ana yang tengah leka ngan majalah foto pun berpaling …….sebaik berpaling jek…ana berhadapan dengan 5 orang remaja lelaki …yang tengah menghunuskan parang panjang…2 di kiri dan 2 di kanan menunjukkan pisau potong daging….mereka menyergah ana .ABANG JANGAN CUBA BUAT APA2..
Waktu tu azan asar tengah berkumandang…ana betul betul terkejut dan kecut perut…. ana pun memang fobia ngan parang dari kecil dulu (zaman 70an ngan citer potong kepala) ana rasa lemah longlai dah..ana hanya membayangkan sekiranya itulah hari akhir dan cara akhir nyawa ana melayang…ana terpaksa terima… waktu yang sama tu juga la ana rasa hilang pudar segala2nya ….yang hadir hanya sebutan namaNya..ALLAH! ALLAH! ALLAH! Ana betul2 berserah apapun terjadi hanya DIA yang hadir…
Tiba2 dengan tak disedari ana melompat melintasi kaunter …seorang dari mereka mengejar ana dan mengugut nak cederakan ana dengan pisau…pada masa yang sama staf pompuan yang jaga kaunter phone/camera jatuh pengsan …keadaan menjadi kelam kabut…staf pompuan menjerit..ketua penyamun menjerit2 mengarahkan untuk segera mengambil apa yang boleh dicapai dan dimasukkan kedlm beg yang mereka dah sedia bawa…pada masa yang sama lak tu ada dua orang customer baru masuk ke dalam kedai ….keadaan bertambah panic dan kacau bilau..penyamun meragut dan mencapai phone dan camera dari kaunter dan wang dari cashier dan kelam kabut lari menuju sebuah keter kancil yang sedia menunggu di jalan depan dan mereka memecut pergi ….
Ana yang terpaku dan terkelujat hanya mampu melihat dan berdoa …

Adakah saudara mengenali mereka?
Of kos tak kenal..kalo kenal ana belasah lah…tapi yang ana kenalpasti mereka tu keturunan melayu…ya remaja melayu dalam lingkungan 20an….

Apa tindakan saudara?
Dalam keadaan yang tak sedia dan takut…ana takmampu melakukan tindakan selain ana hanya mampu mengingati DIA

Sempat berdoa tak dalam keadaan tu?
Ana hapus dari ingat selain DIA waktu itu..alhamdulillah

Ketika itu bagaimana reaksi orang disekeliling anda? Adakah mereka membantu?
Keadaan kucar kacir kelam kabut dan semua tergamam dan ketakutan..bayangkan la lima orang penyamun bersenjata parang dan pisau potong daging dan terlampau hampir di leher…..

Saudara berpuashati dengan tindakan yang berwajib di atas kejadian itu?
Tiada apa yang diharap lebih dari tindakan standard …mereka check on-line tapi penyamun guna no kete palsu

Berapa lama saudara mengambil masa menghilangkan perasaan phobia itu?
Beberapa bulan pun masih fobia….sehingga kalao ada orang tegur dari belakang pun terus berdegup2 jantung…

Adakah saudara percaya diri saudara ada sial dan perlu mandi air bunga dengan kejadian itu?
Ana tak tau plak kalo diri ana ada sial…tapi ana tak mandi air bunga kecuali kalau gi SPA kot..hahaha..

Nasihat saudara kepada masyarakat jika dirompak?
Entahla …ikut situasi jugak kot…kalau perompak bersenjata nak duit ke apa bagi jek la..janji jangan cederakan kita dah…harta masih boleh cari lagi selagi mampu

Jenayah rompak sekarang tidak lagi mengira waktu dan tempat ia dilakukan. Mengapa ini berlaku?
Tu la pasal…desakan hidup tak mengira waktu dan tempat….orang2 tu jadi perompak dan penyamun tu pasal terdesak kot….

Adakah kerana sikap “keakuan” yang terus hidup subur dalam masyarakat kota tidak membantu ke arah pengurangan jenayah ini?
Mungkin jugak kot…masing masing wat hal sendiri tak amik kisah sapa pun hingga ahli keluarga jadi perompak pun tak sedar….

Bagaimana kejadian itu memberi kesan dalam kehidupan saudara hingga sekarang?
Ana insyaallah akan bantu sapa2 jek yang memerlukan sekadar yang ana mampu…ana tak mau terpaksa berpisah ngan harta benda dan duit melalui jalan samun atau rompak…ana selalu paksa diri ana untuk rela memberi dan menghulur pada yang memerlukan dan ana tak nak berperasangka apa pun…kalau tak paksa selalu hati ni jadi keras kot dan tamak dan penting diri sendiri jek dan asyik terhitung2 apa yang tak cukup untuk diri sendiri jek…so slalu2 paksa diri sampai dah biasa dan jadi kebiasaan..lama2 jadi amalan

Nasihat saudara kepada masyarakat dan pihak berwajib?
Mari la sama2 memelihara keluarga dan amik tau jiran2 dan kawan2…apa perkembangan mereka..bukan nak menyibuk dan jaga tepi kain orang…tapi pandai2 la …kan kita bersaudara…untuk kesejahteraan umat manusia marilah sama sama bantu membantu tanpa prajudis dan hanya mengharapkan yang terbaik untuk semua…

Terima Kasih

No comments: