24 August, 2008

Indahnya Pantun 6 - Berbalas Pantun

Berbalas pantun.

Pantun digunakan selain dalam bentuk pernyataan dan penceritaan dengan bentuk berkait, orang Melayu juga menggunakan pantun untuk bersoal jawab. Dalam bentuk lagu pantun soal jawab ini jelas dalam Dondang Sayang. Lagu baru berirama tradisional yang menampilkan penyanyi duet juga sering kali menyanyi lagu yang mengandungi pantun soal jawab. Namun ada juga yang tidak.

Golongan-golongan bangsawan waktu dahulu menggunakan pantun di dalam acara merisik, bertunang dan perkahwinan. Pakar-pakar pantun akan mewakili dua pihak akan berjual beli pantun dan sehingga sekarangpun pantun masih digunakan namun ia tidaklah sehebat dahulu, pantun cuma di selitkan sahaja sebagai penyeri.

Boleh dikatakan pantun soal jawab yang diteruskan di dalam rancangan berbalas pantun adalah yang paling digemari. Sayapun dahulu sejak dari kecil berminat dengan pantun kerana mengikuti rancangan berbalas pantun di Radio Televisyen Malaysia. Tentunya anda masih ingat dengan nama Sdr. Chuari Selamat ia terlalu sinonim dengan pantun.

Saya telah melalui dua keadaan berbalas pantun yang tentunya boleh dikongsi dengan anda. Berbalas pantun bentuk yang pertama ialah pantun untuk dijual disediakan terlebih dahulu dan akan diserahkan kepada pihak yang membeli lebih awal.

Pihak yang membeli akan menyediakan pantun balasan iaitu pantun beli sebelum hari berlangsungnya berbalas pantun. Keadaannya kedua-dua pihak lebih bersedia walaupun apa bentuk jawapannya tidak diketahui dan cuma akan diketahui pada hari acara berbalas pantun itu sahaja.

Bentuk pertandingan yang kedua ialah pantun jual hanya diketahui ketika berlangsungnya acara tersebut dan pihak lawan hanya diberi masa kadang-kadang sehingga seminit sahaja dan ini betul-betul memerlukan kepantasan, ketajaman dan kecekapan berfikir.

Panduan mudah dan ringkas jika anda dikehendaki menjawab pantun dalam keadaan ini. Pertama sekali perbendaharaan kata mestilah banyak. Lihatlah seberapa banyak perkataan yang suku kata keduanya boleh anda gunakan untuk rima akhir. Simpan di dalam memori anda dan ia pasti berguna apabila keadaan memerlukan itu tiba.

Kedua dengar pantun yang dijual dengan berhati-hati terutamanya pada bahagian maksudnya. Anda boleh menjawab, menyokong, menyanggah atau melawak dengan pantun itu. Kesemuanya akan dikira jawapan. Cuma teknik menyediakan jawapan perlu bijak kerana anda mempunyai waktu yang terhad untuk menjawab.

Apa yang pernah saya lakukan ialah menulis maksudnya sahaja manakala untuk jawapan cuma patah perkataan yang terakhir sahaja bagi kedua baris pembayang. Bacaan pembayang yang sepontan dengan menyambungkan ayat terakhir adalah kaedah yang paling cepat tetapi memerlukan konsentrasi agar baris kedua mempunyai kesinambungan dengan baris pertama.

Contoh-contoh pantun soal jawab atau jual beli adalah banyak boleh di dapati dan anda biasa mendengarnya di mana-mana. Jadi tidak perlulah saya mengulanginya di sini.

Kali ini kita teruskan lagi dengan pantun pembuka

Ke Inderagiri dengan pedati,
Pedati dibuat Datuk Panglima;
Nanti-nanti sudahpun nanti,
Masa bermula sudahpun tiba.

Malam bermimpi Puteri Sakti,
Puteri bertapa di pinggir kayangan;
Nanti-nanti sudahpun nanti,
Acara pertama kita mulakan.

Dara jelita senyum berukir,
Membawa delima ke dalam pekan;
Penantian kita sudahpun berakhir,
Ke acara pertama kita mulakan.

Kenari biru dan laba-laba,
Nama bahtera orang di Lokan;
Yang ditunggu sudahpun tiba,
Lembaran pertama kita mulakan.

Lautan apa hendak diredah,
Jalan terburu di senja kala;
Kata bermula dibuka sudah,
Lembaran satu majlis bermula.

Lautan apa hendak diredah,
Pekan Batu cuma berpaya;
Kata bermula dibuka sudah,
Selembar bicara dari yang mulia.

Masam rasa seperti cuka,
Cuka apa di botol bulat;
Kata bermula sudah dibuka,
Selembar bicara dari Yang Berhormat.

Jangan suka bermuka-muka,
Bukan budaya hamba sahaya;
Kata bermula sudah dibuka,
Selembar bicara Yang Berbahagia.

1 comment:

umi_e said...

Salam enche :)

* saya juga minat pantun dan setiap entri di blog saya akan saya mulakan dengan pantun ;) konon-konon cam 'trademark' blog saya lah :p