19 August, 2008

Di Bawah Terik Sinar Mentari - Bahagian 2

Di Bawah Terik Sinar Mentari
Bahagian 2

“Bila awak sedar awak kena stroke?”aku bertanya.
“ Tujuh bulan lepas. Sedar, sedar saja saya dah tak boleh bergerak. Waktu tu saya tengah mandi-shower dan secara tiba-tiba saya dapat rasakan sebahagian badan sebelah kanan saya sudah tidak boleh berfungsi." dia mengimbas kejadian yang berlaku beberapa bulan yang lalu.
"Dua jam saya berada di dalam bilik air kerana tiada siapa yang boleh dengar jeritan saya dari tingkat satu di atas.”

“Lepas itu saya di bawa ke General Hospital, Sepuluh hari terlantar Doktor periksa saya dia kata saya kena stroke tetapi di General Hospital tak ada akupuntur, mereka cuma beri ubat. Saya berpindah ke hospital swasta tapi tak tahan belanjanya mahal. Tiga bulan saja lepas itu saya memilih untuk datang ke sini.”

Pemuda itu memberitahu kehidupannya berubah sejak dari itu, dia tidak lagi berupaya untuk bekerja dan akhirnya berhenti kerja. Tumpuannya sekarang terhadap penjagaan kesihatannya.
Aku berusaha untuk mendapatkan apakah punca kepada tahap kesihatannya yang merosot sehingga dia kena stroke. Dia akhirnya bersetuju mengatakan bahawa corak kehidupannya yang berubah sejak dua tahun kebelakangan ini dan cara pemakanan yang tidak sihat mungkin penyumbang kepada keadaan itu kerana dia tidak mempunyai sejarah keluarga yang mengidap stroke atau darah tinggi.

“Dua tahun saya tidak bersenam kalau dulu semasa bekerja dengan syarikat Jerman saya selalu main badminton dan boling tetapi di tempat kerja baru saya dibebani dengan kerja, stress dan selalu balik lewat malam.”

“Saya juga suka makan char kuew teow dan hokkien mee, biasalah kan orang Cina tapi semua itu lemak dan berminyak” dia menambah lagi. Aku mengangguk saja seperti mendengar ceramah kesihatan. Namun aku tahu semua itu sangat berharga untuk aku dan mungkin kerana itu aku digerakkan kemari. Pemuda Cina itu akhirnya menasihatkan aku agar selalu mengunjungi doktor untuk pemeriksaan kesihatan.

You better always check your cholesterol and your blood pressure. Saya punya pernah sampai 200 bp tapi masa tu saya tau saya dah kena stoke. Sudah ada pendarahan dalam kepala! Teruk la tapi apa boleh buatkan sudah terlambat.” Nadanya kesal sekali.

“Tapi kadang-kadang saya rasa rindu nak kembali ke hospital jumpa kawan-kawan di situ. Nak say hi to them. Beri mereka dorongan agar kuat menghadapi semua ini!”
"Sekarang setiap hari saya selalu melakukan excercise sentiasa berjalan supaya saya dapat terus bergerak."

“Okey. My mom sudah mari. Saya rasa kita perlu jumpa lagi. Okey jumpa lagi”

Itulah kata-katanya yang terakhir dan ketika itu dia berlalu pun berlalu menuju ke kereta berjalan tanpa mahu di bantu. Terasa begitu pantas waktu berlalu kemudian kedengaran pembantu pusat akupuntur memanggil...

“Nombor 67 lelaki!“
Aku mengangkat tangan dan berjalan masuk ke bilik.

Kesimpulan dari cerita ini jagalah kesihatan diri anda. Kita tidak dapat menolak takdir tetapi sesuatu itu berlaku kerana ada sebab musababnya. Selain kerja, senaman dan pemakanan juga adalah penting untuk hidup yang berkualiti.

No comments: