09 August, 2008

Indahnya Pantun 4- Pantun Berkait

Pantun sangat unik kerana selain mempunyai berbagai-bagai kerat ia ada juga yang jenis berkait. Yang dikatakan berkait kerana cerita pantun di rangkap pertama mempunyai kesinambungan dengan pantun dirangkap kedua dan seterusnya. Tetapi jika dilihat pantun ini ia telahpun lengkap pada rangkapnya yang tersendiri. Cerita pembayang dan maksudnya lengkap dan tidak tergantung. Cuma kehadiran rangkap kedua lebih menjelaskan makna untuk pantun pertama.

Perhatikan pantun di bawah ini,

Kalau tuan pandai bermadah,
Seloka cinta tolonglah cipta;
Kota Bharu kota yang indah,
Tempat berniaga kaum wanita.

Seloka cinta tolonglah cipta,
Agar terhibur hati kami;
Tempat berniaga kaum wanita,
Mencari rezeki membantu suami.

Agar terhibur hati kami,
Seloka indah jadi kenangan;
Mencari rezeki membantu suami,
Beban yang berat menjadi ringan.

Pembayang pantun di baris kedua dalam rangkap pantun pertama akan diulang menjadi baris pertama dalam rangkap pantun kedua. Pembayang baris kedua dalam rangkap pantun kedua adalah cerita baru dan lengkap tersendiri. Sementara maksud di baris keempat pada rangkap pantun pertama akan diulang menjadi maksud untuk baris ketiga dan akan hadir baris keempat sebagai cerita pelengkap yang baru.

Begitulah bentuk dan proses perulangan akan terjadi pada rangkap pantun yang berikutnya. Seberapa banyak rangkap pantun dalam pantun berkait ini tiada hadnya selagi pengarangnya merasakan maksud kepada apa yang ingin disampaikan telah tercapai. Namun pantun berkait akan menjadi tergantung dan sukar difahami jika dibacakan cuma serangkap kerana apa yang ingin disampaikan oleh pengarangnya terkandung di dalam keseluruhan rangkap pantun berkait tersebut.

Pantun berkait menjadi pilihan untuk menyatakan perihal sesuatu agar pengucapannya kelihatan indah berbanding pernyataan dalam bentuk prosa. Ia sering juga digunakan dalam penceritaan kerana ceritanya berterusan dalam rangkap-rangkap berikutnya.

Ada juga yang menggunakan bentuk seperti pantun tetapi tidak mempunyai pembayang, kesemuanya maksud yang hendak diperkatakan tetapi mengekalkan rima berpasangan sama seperti di atas. Jika rimanya tidak berpasangan sudah tentu sekali ia akan menjadi syair.

Untuk pantun majlis minggu ini lihatlah jambangan-jambangan pantun di bawah:

Ramai orang ke Tanjung Bidara,
Hingga lengang orang di kota:
Awal bismillah pembuka bicara,
Salam diberi pelengkap kata.

Indah sungguh sinar suria,
Hati yang rungsing menjadi longlai:
Awal bismillah pembuka bicara,
Diikuti salam pelengkap tirai,

Kuala Pilah tanahnya rata,
Tempat orang membeli lada:
Awal bismillah pembuka kata,
Salam teriring pada yang ada.

Pak Dolah singgah di pekan,
Membawa nangka bersama duku:
Awal bismillah saya mulakan,
Berserta doa dalam salamku.

Sakit apa bukannya tulah,
Ganjil tiada tercari ubatnya:
Awal kata dengan bismillah,
Salam sejahtera untuk semua.

Keris Sari berbilah-bilah,
Diletak dayang dalam talam;
Dimula bicara dengan bismillah,
Salam untuk seisi alam.

Dibawa orang di dalam talam,
Talam berisi si buah bidara:
Bicara tiada tanpa bismillah,
Doa sejahtera buat anda.

Selamat berhujung minggu. Kepada yang berminat menyertai Seminar Kebangsaan Puisi Melayu Tradisional Kebangsaan dengan tema “Pantun, Syair, Gurindam dan Nazam: Ketekalan Minda Melayu”. Tarikh: 24 & 25 November 2008. Bertempat di Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Malaysia. Lawatilah laman sesawang DBP untuk penyertaan secara percuma ini. Ayuh hidupkan pantun, ke arah memelihara jati diri kita.

No comments: