17 August, 2008

Apa kata Dia - Shaharwati Saad


Shaharwati Saad itulah di antara staf ITNM yang agak lama berkhidmat di sini. Ada rahsia kehidupannya yang ingin dikongsi di sini.

Salam. Terima kasih di atas sokongan selama ini untuk blog Enche’s.
Hehehe…. Sama-sama. Tahniah sebab akhirnya berjaya membuka sebuah laman blog yang hebat dan nostalgik.

Terima Kasih. Lahir di mana?
Perlis...
Bila Pindah ke Felda?
Tahun 1978. Bulan 11 kalau tak silap (maklum le masa tu bebudak lagi).
Waktu itu keadaannya bagaimana?
Emmm.... macam mana nak cerita ye.. Saya dengar cerita, masa mula-mula dulu ramai peneroka tak tahan dan keluar dari tanah rancangan. Hanya yang kuat semangat je yang kekal. Rumah yang kami duduk tu pun asalnya peneroka lari juga. Dengar cerita lagi, kadang-kadang gajah, b*b* pun dok lalu depan rumah. Bangun pagi tengok ada aje tapak kaki atau pokok yang tercabut. Maklum le... hutan. Masa saya pindah sana, keadaan tu dah tak ada. Rumah pulak sepesen je (tapi yang sure kayu rumah asal Felda memang kuat). Rumah dekat-dekat je. Kalau nak bercakap dengan jiran, tak payah pi rumah dia, laung je dari tingkap (jadi le ahli mesyuarat tingkap). Balai polis dengan klinik pun dari kayu. Kalau nak keluar pekan, fikir 10 kali. Perjalanan ke Raub sungguh mencabar. Selepas pukul 6:00 petang dah tak boleh lalu jalan tu. Askar jaga. Siap ada palang lagi. Kecut gak tengok askar pegang senapang. Elektrik sebelah malam je ada (ala... macam kg lain jugak).
Bagaimana melalui kehidupan dari tempat yang lengkap ke tempat yang agak sunyi dari pembangunan?
Tempat yang lengkap? Hmmm... sebenarnya... (ni yang sedih nak cite ni). Saya asal orang susah. Pindah ke Felda tu baru kira senang. Kami pindah naik bas je. Tak banyak bawa barang pun. Isi barang dalam kotak sabun (kotak sabun Breeze kalau tak silap). Dari Perlis turun bas kat Puduraya. Ye la... dulu mana ada highway Plus, kan. Muntah hijau dalam bas. Maklum le.. tak pernah jalan jauh. Orang lain naik trak askar. Sebab tempat saya tu dikhaskan untuk bekas askar (darat, laut, udara). Tapi abah saya tak sempat pencen dapat jadi peneroka. Yang lain kebanyakannya askar pencen.
Adakah suatu kesulitan hidup dalam keluarga peneroka?
Pada saya, itulah kehidupan yang lebih baik. Pada orang lain tak taulah. Sebab corak kehidupan kita berbeza. Yang penting kena hidup bermasyarakat. Sebab konsep masyarakat felda adalah bergotong-royong. Kawasan rumah mesti sentiasa bersih. Kalau tak, nanti dapat surat amaran dari Pengurus Felda. Kalau tidak pun nanti no. rumah naik kat pejabat. Malu satu kg. Kalau dulu, kenduri-kendara paling meriah. Dalam satu blok, ada lebih kurang 20 keluarga/rumah. Jadi, semua ahli blok akan bermesyuarat untuk bahagikan tugas. 3 hari sebelum kenduri kahwin, suasana dah meriah. Kiranya beras, gula, susu, telur tak payah beli. Semua orang bagi. Tak banyak keluar modal pun. Tuan rumah senyum memanjang sebab semua kerja jiran-jiran yang tolong bereskan. Tapi, sekarang semuanya katering. Maklum le... dah tua-tua. Mana larat lagi.

Teringat lagi saya masa zaman budak-budak dulu. Balik je dari sekolah, lepas makan terus pergi ladang. Jaraknya dalam 4 km. Naik motor CR 285, kaler biru. Preng!Preng!Preng! Abah bawa 2 trip. Siap bawa bekal lagi. Abah sabit kelapa sawit, kami plak kutip buah-buah yang relai. Bila senja baru balik. Setiap hari itulah rutin kami. Memang perit. (Cam ne nih? Mata dah berkaca ni..). Bila peneroka semakin uzur, pokok semakin tinggi, maka masa itulah ramai pekerja-pekerja dari negara jiran datang kemari. Kalau tak ada depa, tak tau sapa nak buat kerja ladang.
Hiburannya bagaimana ketika itu?
Ada wayang pacak.... Dalam 2@3 bulan sekali, kementerian penerangan datang. Van lalu guna speaker “Tuan-tuan dan puan-puan. Malam ini ada tayangan filem (bla..bla..bla..). Datanglah beramai-ramai menyaksikannya”. Lepas tu depa pun bagi le flyer. Kami pun apa lagi, berlari-lari kejar flyer yang ‘fly’ tu... Malam tu apa lagi, penuh satu padang. Masing-masing bawak tikar. Makan kacang. Belia 4B pulak masa tu memang aktif. Ada saja aktiviti kesenian. Persembahan kebudayaan pun ada. Sekarang semua persembahan tu tak boleh buat dah. Timbul isu pergaulan bebas lelaki dan perempuan.
Bagaimana keluarga menampung kehidupan ketika tanaman belum mendatangkan hasil?
Saya tak tau sangat. Masa saya pindah tu, kelapa sawit tengah banyak (pokok muda). Awal tahun 80-an, pendapatan boleh dapat sampai RM2000-RM3000 sebulan. Masa tu pakat dok buat rumah baru. Ye..lah.. rumah felda kan kecik je. Atap zink, panas berdenting. Tandas pun kat luar. Tapi, saya nak share pengalaman masa ‘tanam semula’. Lebih perit dari masa mula-mula pindah. Itu sekitar hujung tahun 90-an. Masa tu saya dah dok KL (Kuala Lumpur tau bukan Kuala Lipis). Bila kelapa sawit kena tebang, pendapatan peneroka pun tak ada. Kalau dapat duit pun dalam RM200.00-RM250.00 sebulan. Nak makan apa beb? Jadi, ramai peneroka yang datang KL kerja guard. Depa kan bekas askar, jadi senang le dapat.
Abah saya plak bawa jengkaut buat jalan. Banyak jalan kat KL ni dia dah baiki (hehehe....). Masa nilah, anak-anak yang merantau ni perlu berkorban untuk hantar belanja pada mak bapak dan adik-adik. Kita pulak masa tu gaji ciput je... jadi faham-faham ajelah. Buat pinjaman sana-sini. Kalau tidak tak sampai hati tengok adik-adik tak makan, mana nak sekolah lagi. Felda ada bagi kemudahan beli barang kat kedai D-Mart (Felda punya). Motonya “Jika Baik Beritahu Kawan, Jika Tidak Beritahu Kami”. Cukup bulan tolak dari pendapatan. Kalau tak silap maksimum RM200.00 sebulan. Dalam 2 tahun keadaan macam tu. Lepas tu naik sikit pendapatan RM700-RM750.00. Masa tu peneroka pun balik semula ke tempat masing-masing. Bila kelapa sawit dah mendatangkan hasil, legalah sikit, tapi pendapatan bulan-bulan kena potong (sikit je) sebab nak bayar balik kos tanam semula tu.
Bagaimana keadaan Felda itu sekarang?
SYUKUR ALHAMDULILLAH. Terima kasih kepada Allahyarham Tun Abdul Razak. Tanpa gagasan dan idea beliau, tidak terhasillah Felda. Dan sekarang Felda di bawah anaknya pula. Semakin banyak nikmat yang diperoleh. Kadang-kadang manusia terlupa untuk bersyukur. Walaupun kita digesa sentiasa memandang ke depan tetapi sekali-skala tolehlah ke belakang. Lihatlah siapa kita dulu dan siapa kita sekarang. Daripada tiada kepada ada.
Sekarang harga kelapa sawit tinggi, jadi kiralah sendiri berapa pendapatan peneroka sekarang. Tak payah pergi ladang, layan astro je... duit dapat bulan-bulan. Apa lagi nak? Kalau pergi ke mana-mana perkampungan Felda sekarang ni, susah nak tengok rumah kayu. Hampir kebanyakannya macam banglo. Itulah nikmat dari kepayahan lampau. Berkat usaha, kesabaran dan doa. Jangan tak tau. Orang Felda pun main saham tau. Tapi ini saham gerenti selamat. Saham Koperasi Permodalan Felda (KPF).

Tahun lepas dividennya dapat 10%. Kira ok le tu. Ada macam-macam pinjaman yang Felda bagi seperti pinjaman pembaikan rumah, komputer dll. Tapi ada juga yang sedihnya. Rumah besar dan cantik tapi tiada berpenghuni. Bila peneroka dan penerokawati telah meninggalkan alam ini, tiada anak-anak yang mewarisi. Bila hari raya je nampak rumah terang benderang. Termasuk le keluarga saya. Untuk pengetahuan Che Lah juga, Felda Sg Koyan Dua telah terpilih dalam 10 finalis Anugerah Kampung Keceriaan Felda (AKKF) seluruh Malaysia baru-baru ni. Tapi tak menang. Yang menang, Felda Semenchu, dapat RM1 juta. Wow!!... Makcik Kayo!!! AKKF ini bertujuan untuk menjadikan kawasan perkampungan Felda bersih , indah dan menarik. Pendek kata kalau duduk felda ni, asyik masuk pertandinganlah.
Saya dapat tahu Chef Wan juga adalah keluarga Felda siapa lagi yang atie tau mereka yang berjaya?
Rumah Chef Wan tu selang satu lorong dari rumah saya. Masa dia baru popular dulu, selalu nampak dia naik motor petang-petang jalan ambil angin. Tapi sekarang bila raya jelah baru dia ada. Tapi saya tak adalah nak pegi rumah dia. Dia pun tak kenal saya. Hahaha... Ada sorang lagi kartunis perempuan nama Lynn (komik apa ntah), dia pun orang kg saya. Ramai lagi sebenarnya anak-anak Felda yang berjaya di Malaysia ni seperti Dato Rozali (Indah Water), Dr. Shamsul Anwar (muka dia selalu masuk tv), Mawi (semua orang tau) dan tidak lupa En Khair kita pun orang felda jugak tau.... Sebenarnya ramai tapi lupa lah plak.
Baru-baru ini kerajaan bercadang menubuhkan Muzium Felda apa pandangan Atie?
O..ye ke... Aiseyman... tak tau pulak. Setahu saya Balai Sejarah ada le.. tapi dah lama bukak. Tak sama ke tu? Ooo... agaknya balai tu nak dijadikan muzium kot. Ada bangunan sendiri. Sekarang dok tumpang kat Wisma Felda.
Bagaimana dengan masa depan anak-anak felda?
Kadang-kadang rasa sedih juga bila sebut anak-anak felda, masyarakat berpandangan pesimistik. Dadah, khalwat, curi, semua yang negatif. Sedangkan hakikatnya tidaklah seteruk itu. Felda pun ada tubuhkan Yayasan Felda yang salah satu fungsinya adalah memberi biasiswa atau geran untuk anak-anak Felda melanjutkan pelajaran. Juga menawarkan kursus-kursus. Selain itu ada tabung pinjaman pelajaran tinggi Felda. Yang dapat keputusan periksa cemerlang boleh masuk asrama semai bakti dan bersekolah di sekolah bandar. Contohnya asrama semai bakti kat Kelana Jaya, JB dan KL.
Adakah Felda masih relevan untuk kehidupan yang akan datang?
Ya. Felda sekarang bukan setakat kawasan pertanian dan penempatan tetapi Felda juga sekarang ini sedang mengusahakan kawasan pertumbuhan baru yang dinamakan Feldajaya. Salah satunya yang selalu nampak kat tepi highway plus tu, Feldajaya Trolak. Sapa yang ke utara nampak le kat sebelah kiri. Tujuannya untuk mengurangkan penghijrahan generasi kedua ke bandar-bandar dan bagi peluang kepada peneroka untuk terlibat dalam pembangunan ekonomi. Rumahnya pulak memang moden habis, taraf banglo. Pernah tak dengar SAWARI? Program Satu Wilayah Satu Industri. Ada industri makanan, tekstil dan kraf. Tu pun salah satu usaha kerajaan menggalakkan masyarakat Felda berbisnes Tapi tempat saya tak ada buat.
Mak datuk, susahnya soalan. Sumbangan tidak ternilai. Kebanyakan hasil komoditi negara seperti getah dan sawit datangnya dari Felda yang diusahakan oleh masyarakat felda itu sendiri. Hasil seperti inilah yang antaranya memacu pembangunan negara.
Terima Kasih kerana meluangkan masa.
Sama-sama. Maaf lah ye. Panjang lebar plak penerangannya.

1 comment:

Anonymous said...

windu kat k'yati...frm erika dubai