25 August, 2008

Selamat Datang Umi

Umi datang lagi untuk sambut Ramadan di sini. Kata umi tak nak susahkan abang anak bini kat kampung bulan puasa. Kerana abang selalu datang teman umi dan tidur memalam kat umah Umi.

Umi pun dah uzur benar. Kalau dulu tongkat Umi satu sekarang Umi dah pakai tongkat dua. Umi kata Umi jatuh di kampung. Umi merangkak kat umah tu dan buatkan aku risau setiap hari ke pejabat.

Kata Umi nak sambut raya kat sini. Itu bab yang aku sedih sikit. Dah 7 tahun aku raya kat Kuala Lumpur (KL) sebab Umi tak nak balik. Raya kat KL ada apa? Pagi sembahyang raya balik makan lepas tu tidur. Bangun tidur makan tidur lama-lama muka aku macam nasi himpit.

Suasana kat apartment toksah cerita la sebab semua orang balik kampung. Masa itu baru aku tahu orang di sini rupanya orang kampung dan saat itu aku bangga sikit sebab aku satu-satunya orang kampung yang beraya kat KL. Nak tahu punya sunyi waktu tu kalau botol jatuh kat blok depan dalam umah aku boleh dengar dengan jelas. Kalau orang bersih gemanya mak oi..bergaung!

Jalan raya lengang gila babi. Pernah aku niat nak letak katil atas jalan raya sebab takde kenderaan langsung tapi aku batalkan aje niat tu sebab drebar lori pun takde balik kampung! Hehe

Pernah sekali sebab Umi biasa kat kampung ziarah kubur pagi raya. Kerana nak rasa suasana tu Umi ajak pi kubur. Tapi siapa sedara aku yang ninggal kat KL? Akhirnya kami pergi kubur Allahyarham Tan Sri P. Ramlee. Kerana itu juga baru aku tahu kubur Allahyarham A.R Tompel dan Biduanita Negara Allahyarham Puan Sri Saloma dekat-dekat. Kata Umi Tompel pernah kahwin dengan Saloma!

Umi juga cakap P. Ramlee pernah tegur Umi waktu Allahyarham datang shooting di KB dulu-dulu. Umi intai P.Ramlee celah tingkap! Oo..gitu ya ke Umi nak ngorat P. Ramlee? Sebab itu Umi ingat sangat-sangat P. Ramlee. Aku lihat Umi selalu sedekah Al Fatihah bila aku bagitahu itu kubur P. Ramlee bila lalu Prolintas Kota.

Tahun ni nampaknya takde lah kot sebab Umi dah tak larat nak jalan lagi. Kalau larat banyak lagi kubur artis kat sini Mi. Selamat datang Umi dan selamat berpuasa di sini.

No comments: